Fortumin startup-kiihdyttämö Valkea etsii energia-alan kestävän kehityksen yhtiöitä

Fortumin perustama Valkea tukee digitaalisia ratkaisuja tarjoavia kasvuyrityksiä energian, resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen aloilla. Seuraavan sukupolven kasvuyritysten innovatiivisia ratkaisuja rahoitetaan tulevan kolmen vuoden aikana yli 50 miljoonalla eurolla. Taloudellisen tuen lisäksi Valkean startupeilla on mahdollisuus tehdä yhteistyötä Fortumin asiantuntijoiden ja verkostojen kanssa, käynnistää uusia kumppanuuksia ja pilotteja sekä työskennellä yhteisissä tiloissa muiden startupien kanssa.

Valkean toimitilat sijaitsevat Helsingissä Pohjoismaiden suurimmalla Maria 01 startup-kampuksella. Portfolion kuudella ensimmäisellä yrityksellä on toimipaikkoja kuudessa eri Euroopan maassa, ja niiden asiakaskunta koostuu kansainvälisistä kuluttaja- ja yritysasiakkaista. Recharge, yksi Valkean suurimmista portfolioyrityksistä, on noussut Pohjoismaiden merkittävimmäksi sähköautojen latauspisteoperaattoriksi. Hiljattain 140 miljoonan euron arvon saavuttanut Recharge on erinomainen esimerkki nopeasti kasvavasta ja puhtaampaa tulevaisuutta luovasta liiketoiminnasta. Valkea haluaa kehittää myös muista portfolioyrityksistään vastaavanlaisia menestystarinoita.

Rechargen lisäksi kaksi muuta Valkean portfolioyritystä keskittyy liikenteen sähköistymiseen. Plugsurfing- ja Charge & Drive -ratkaisuista koostuva Digital Mobility Platform yhdistää kasvavan sähköautoilijoiden joukon ja 195 000 sähköautojen latauspistettä ympäri Euroopan. Yrityksen ohjelmistoa käyttävät kuluttajien lisäksi myös lukuiset suuret autovalmistajat, kuten Polestar, Nissan ja Jaguar Land Rover. Akkuratkaisuja kehittävä eFleetly puolestaan auttaa yrityksiä sähkökäyttöisten ajoneuvojen akkujen elinkaaren hallitsemisessa.

Sähköisen liikkuvuuden lisäksi Valkean startup-yritysten innovaatiot liittyvät esimerkiksi hiilidioksidin poistoon (Puro.earth), kotitalouksien älykkääseen sähkönkulutukseen digitaalisia kanavia hyödyntäen (Barry) ja virtuaalitodellisuuteen teollisissa ympäristöissä (eSite). Puro.earth on maailman ensimmäinen yritysten välinen markkinapaikka vapaaehtoiseen hiilidioksidin poistoon, kun taas eSiten rooli voimalaitosten, teollisten ympäristöjen ja kiinteistöjen tehokkaan ja turvallisen etähallinnan mahdollistajana on vahvistunut entisestään pandemian ja sen aiheuttamien rajoitusten aikana.

Valkean takana on nimekäs asiantuntijatiimi ja kumppaniverkosto, joihin kuuluu muun muassa useita Fortumin johtoryhmän jäseniä sekä startup-piireissä pitkään toimineita henkilöitä.

Tavoitteemme on rakentaa kasvua sisäisen toimialaosaamisemme ja ulkoisten verkostojemme avulla. Edessä on hyvin mielenkiintoinen mahdollisuus rakentaa puhtaampaa tulevaisuutta ja menestystä yhdessä yrittäjien kanssa, kuvailee Valkean operatiivinen johtaja Ilkka Lassila.

Fortumin aiemmat innovaatiohankkeet tarjoavat Valkealle ainutlaatuisen kokemuspohjan ja innostavia yhteistyömahdollisuuksia. Vuonna 2018 Fortum sitoutui sijoittamaan 150 miljoonaa euroa Valo Ventures -kasvurahastoon, joka rahoittaa sosiaalisia ja ympäristöhyötyjä tuottavia alku- ja kasvuvaiheen teknologiayrityksiä.

”Valkea on konkreettinen esimerkki Fortumin sitoutumisesta sekä sisäisen että ulkoisen innovaatio- ja startup-toiminnan tukemiseen. Sitoutuneisuutemme ansiosta pystymme luomaan uusia palveluita, tehostamaan liiketoimintojamme sekä oppimaan ja kehittymään organisaationa. Ja mikä tärkeintä, uusilla innovaatioilla rakennamme puhtaampaa maailmaa”, sanoo Fortumin Business Technology -yksikön johtaja Arun Aggarwal.

Valkea tekee aktiivisesti yhteistyötä kansainvälisten kasvuyritysyhteisöjen kanssa, ja etsii nyt startupeja, sekä sijoittajia ja kumppaneita luomaan puhtaampaa tulevaisuutta. Lisätietoja Valkeasta löytyy osoitteesta www.valkea.club.

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Ilkka Lassila

Chief Operating Officer

ilkka@valkea.club

www.valkea.club

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi