Fortumin tammi–kesäkuun 2024 puolivuosikatsaus: Vakaa tulos pohjoismaisessa sähköntuotannossa kausiluonteisesta hintojen laskusta huolimatta

FORTUM OYJ TAMMI–KESÄKUUN 2024 PUOLIVUOSIKATSAUS 15.8.2024 KLO 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Fortumin tammi-kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla Fortumin verkkosivuilla www.fortum.fi/sijoittajat.

Huhti–kesäkuu 2024

• Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) oli 326 (344) miljoonaa euroa.

• Vertailukelpoinen liikevoitto oli 233 (262) miljoonaa euroa.

• Liikevoitto oli 240 (267) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin sisältyi 4 (5) miljoonaa euroa suojauslaskennan ulkopuolisten johdannaisten käyvän arvon muutoksia.

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,20 euroa (0,16).

• Osakekohtainen tulos oli 0,24 euroa (0,42).

• Liiketoiminnan rahavirta oli 338 (657) miljoonaa euroa.

• Fortum kirjasi vertailukelpoiseen liikevoittoon 16 miljoonan euron myyntivoiton Intian aurinkovoimaportfolionsa jäljellä olevan osuuden myynnistä.

Tammi–kesäkuu 2024

• Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) oli 948 (1 125) miljoonaa euroa.

• Vertailukelpoinen liikevoitto oli 763 (960) miljoonaa euroa.

• Liikevoitto oli 812 (1 036) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin sisältyi 43 (67) miljoonaa euroa suojauslaskennan ulkopuolisten johdannaisten käyvän arvon muutoksia.

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,68 euroa (0,70).

• Osakekohtainen tulos oli 0,77 euroa (1,02).

• Liiketoiminnan rahavirta oli 876 (1 132) miljoonaa euroa.

Yhteenveto näkymistä

• Generation-segmentin suojaukset pohjoismaiselle tukkusähkön tuotannolle: loppuvuodeksi 2024 noin 75 % hintaan 43 euroa/MWh ja vuodeksi 2025 noin 60 % hintaan 42 euroa/MWh. Vuoden 2024 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen suojausasteisiin ja -hintoihin sisältyvät myös konsernin tuulivoiman tuotantomäärät.

• Tämänhetkinen vuotuinen tukkumyynnin tuotanto on noin 47 TWh, jossa on kasvua noin 2 TWh Olkiluodon ydinvoimalaitoksen kolmannen yksikön ja Pjelaxin tuulipuiston käyttöönoton myötä.

• Investointien odotetaan olevan vuonna 2024 noin 550 miljoonaa euroa, josta 300 miljoonaa euroa on kunnossapitoinvestointeja.

• PÄIVITETTY (18.7.2024): Vuodesta 2025 eteenpäin konsernin vuotuisten kunnossapitoinvestointien odotetaan olevan 250 miljoonaa euroa (aiemmin: 300 miljoonaa euroa). Pienempien vuotuisten kunnossapitoinvestointien vuoksi Fortumin investointien (ilman yritysostoja) odotetaan vuosina 2024–2026 olevan enintään 1,6 miljardia euroa (aiemmin: enintään 1,7 miljardia euroa).

Tunnuslukuja, jatkuvat toiminnot

milj. euroa tai kuten merkitty II/2024 II/2023 I-II/2024 I-II/2023 2023 Edelliset
Raportoitu
Liikevaihto 1 255 1 368 3 270 3 632 6 711 6 349
Liikevoitto 240 267 812 1 036 1 662 1 439
Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta 2 -42 23 -20 59 103
Kauden voitto 215 374 689 916 1 515 1 288
Kauden voitto (määräysvallattomien omistajien osuuden jälkeen) 217 376 688 916 1 514 1 286
Tulos/osake, euroa 0,24 0,42 0,77 1,02 1,68 1,43
Liiketoiminnan rahavirta 338 657 876 1 132 1 710 1 454
Vertailukelpoinen
Käyttökate (EBITDA) 326 344 948 1 125 1 903 1 726
Liikevoitto 233 262 763 960 1 544 1 347
Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta -1 -42 11 -32 7 50
Kauden voitto (määräysvallattomien omistajien osuuden jälkeen) 184 147 614 629 1 150 1 134
Tulos/osake, euroa 0,20 0,16 0,68 0,70 1,28 1,26
milj. euroa tai kuten merkitty Edelliset
Taloudellinen asema
Rahoitusnettovelka kauden lopussa 851 942
Rahoitusnettovelka/vertailukelpoinen käyttökate 0,5 0,5

Tunnuslukuja, jatkuvat ja lopetetut toiminnot (yhteensä)

Fortumin lyhennetty konsernin tuloslaskelma ja konsernin rahavirtalaskelma sisältävät Russia-segmentin lopetettuna toimintona vuonna 2023.

Raportoitu
Kauden voitto (määräysvallattomien omistajien osuuden jälkeen) 217 -3 232 688 -2 667 -2 069 1 286
Tulos/osake, euroa 0,24 -3,60 0,77 -2,97 -2,31 1,43
Liiketoiminnan rahavirta 338 658 876 1 241 1 819 1 454
Vertailukelpoinen
Kauden voitto (määräysvallattomien omistajien osuuden jälkeen) 184 147 614 665 1 184 1 133
Tulos/osake, euroa 0,20 0,16 0,68 0,74 1,32 1,26

Toimitusjohtaja Markus Rauramo:

”Vuoden 2024 toisen neljänneksen aikana Pohjoismaiden spot-hintoihin kohdistui paineita erityisesti toukokuussa, kun suuri lumimäärä yhdistettynä lämpimään säähän aiheutti voimakkaita tulovirtaamia . Samalla normaalia pienempi tuulivoiman tuotanto rajoitti Pohjoismaiden spot-hinnan laskua. Sähkön spot-hinnan volatiliteetti jatkui Suomessa siirtorajoitteiden sekä Olkiluodon ydinvoimalan huoltojen teknisistä ongelmista johtuneiden pitkittymisten vuoksi. Pohjoismaiset sähköfutuurit laskivat vesitilanteen parantuessa neljänneksen loppua kohti.

Pohjoismaisen spot-hinnan aleneminen näkyy toisen neljänneksen tuloksessamme ja erityisesti Generation-segmentin heikentyneessä tuloksessa. Kilpailukykyisen ja monipuolisen päästöttömän tuotantomme ansiosta saavutettu sähkönhintamme oli kuitenkin hyvällä tasolla onnistuneen suojauksen ja fyysisen optimoinnin ansiosta. Vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna pääsyynä Generation-segmentin tuloksen laskuun oli alhaisempi saavutettu sähkönhinta, mutta sen vaikutusta tasoittivat suurempi vesivoiman tuotanto ja parempi tulos uusiutuvan energian ja dekarbonisaation liiketoiminnoissa. Tulos parani Consumer Solutions- ja Muut toiminnot -segmenteissä.

Heinäkuussa katsauskauden jälkeen sovimme kierrätys- ja jäteliiketoimintamme myynnistä Summa Equitylle noin 800 miljoonalla eurolla. Allekirjoitusajankohdan taseen perusteella Fortum kirjaisi kaupasta noin 110 miljoonan euron verottoman myyntivoiton. Lopullisen myyntivoiton suuruus määräytyy kuitenkin kaupan toteutuspäivän taseen mukaan. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen neljännellä neljänneksellä. Myynnin jälkeen jatkamme prioriteettiemme mukaista pääoman allokointia. Meillä on erittäin vahva tase ja hyvin alhainen velkaantumisaste: rahoitusnettovelan suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen on 0,5. Nykyisessä investointiympäristössä lähivuosien investointinäkymät ovat rajalliset, mutta jatkamme valmistautumista tulevaan kasvuun. Sovellamme osakkeenomistajien tuottoihin edelleen osinkopolitiikkaamme, jonka mukaan osingonjakosuhde on 60–90 % vertailukelpoisesta osakekohtaisesta tuloksesta.

Toisella neljänneksellä jatkoimme strategiamme määrätietoista toteuttamista. Luotettavan ja puhtaan energian toimittaminen on yksi strategisista prioriteeteistamme, ja keskitymme sähköntuotannon ydintoimintojemme optimointiin ja vahvistamiseen. Tähän kuuluu esimerkiksi toukokuussa kerrottu investointi Loviisan ydinvoimalaitoksen matalapaineturbiinien modernisointiin osana laitoksen käyttöiän pidentämistä. Modernisointi nostaa tehoa ja lisää sähköntuotantoa voimalaitoksen käyttöiän aikana. Osana Espoo Clean Heat -ohjelmaa suljimme viimeisen kaukolämmöntuotantoon käytetyn hiiliyksikkömme Suomenojalla. Näin Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta luopui hiilen käytöstä Suomessa vuotta ennakoitua aiemmin. Pjelaxin tuulipuistomme, Suomen kolmanneksi suurin tuulipuisto, vihittiin käyttöön toukokuussa, ja sen kaupallinen toiminta Helenin kanssa solmitun sähkönmyyntisopimuksen puitteissa käynnistyi heinäkuun alussa.

Toinen strateginen prioriteettimme on edistää teollisuuden dekarbonisaatiota. Toisen neljänneksen aikana ilmoitimme kehittävämme eri puolille Suomea useita uusia datakeskus- tai teollisuuskäyttöön tarkoitettuja kohteita, joita voimme tarjota asiakkaillemme. Lisäksi aloimme valmistella vedyntuotannon 2 megawatin koelaitoksen rakentamista Loviisaan. Laitos on tarkoitus ottaa käyttöön loppuvuodesta 2025.

Muutos ja kehitys ovat kolmas strateginen prioriteettimme. Sen puitteissa jatkoimme tehostamisohjelmaamme, jonka tavoitteena on vähentää vuotuisia kiinteitä kustannuksia asteittain 100 miljoonalla eurolla (pois lukien inflaatio) vuoden 2025 loppuun mennessä niin, että kustannusvaikutukset toteutuvat täysimääräisesti vuoden 2026 alusta lähtien. Fortum arvioi vähentävänsä kiinteää kulupohjaansa yli 50 miljoonalla eurolla vuoden 2024 loppuun mennessä. Lisäksi myimme jäljellä olleen osuutemme 185 MW:n aurinkovoimaliiketoiminnoistamme Intiassa. Kirjasimme kaupasta 16 miljoonan euron myyntivoiton.

Toukokuussa Suomen hallitus esitteli uuden omistajapoliittisen periaatepäätöksen. Päätös ei sisältänyt muutoksia Fortumin strategiseen asemaan yhtiönä, joka turvaa riittävän sähkönsaannin myös poikkeusoloissa. Päivitetty politiikka tukee hyvin Fortumin strategisia prioriteetteja ja keskittymistä energiamurrokseen.

Euroopan teollisuuden kilpailukykyä käsiteltiin laajasti EU-vaalien aikana. Tämän vuoksi uuden komission odotetaan keskittyvän aiheeseen viisivuotiskaudellaan. Fortum on ajanut ja tulee jatkossakin ajamaan teemaa sekä kansallisella että EU:n tasolla. Allekirjoitimme Antwerpenin julkilausuman, jota tukee tällä hetkellä yli 1 200 organisaatiota yli 25 toimialalla. EU:n Green Deal -ohjelmaa täydentävässä julkilausumassa vaaditaan eurooppalaista teollisuussopimusta, jolla turvataan eurooppalaisten yritysten kilpailukyky ja osaamisen säilyminen. Euroopassa tarvitaan investointeja sekä puhtaaseen teollisuuteen että puhtaaseen energiaan dekarbonisaation ja talouskasvun vauhdittamiseksi. Puhtaan sähkön tarjontaa on lisättävä ottamalla kunnianhimoisesti käyttöön kaikki vähähiiliset energialähteet, jotta Euroopan teollisuus voi irtautua hiilestä kilpailukykyisesti.

Espoo, 14.8.2024

Webcast/puhelinkonferenssi

Webcast/puhelinkonferenssi median edustajille, sijoittajille ja analyytikoille järjestetään 15.8.2024 klo 11.00 osoitteessa: https://fortum.videosync.fi/q2-2024-result.

Kysymyksiä voi esittää puhelimitse rekisteröitymällä puhelinkonferenssiin oheisen linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50047356. Rekisteröidyttyään osallistuja saa puhelinnumeron ja tunnuksen puhelinkonferenssiin. Kysymyksen esittämiseksi osallistujan tulee painaa puhelimestaan *5 liittyäkseen kysymysjonoon.

Webcast-tallenne sekä transkriptio ovat saatavilla tilaisuuden jälkeen.

Sijoittajasuhteet ja talousviestintä: Ingela Ulfves, puh. 040 515 1531, Rauno Tiihonen, puh. 010 453 6150, Siri Markula, puh. 040 743 2177, Pirjo Lifländer, puh. 040 643 3317 ja investors@fortum.com

Media: Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Tapahtumakalenteri

Fortumin tammi–syyskuun 2024 osavuosikatsaus julkaistaan 29.10.2024 noin klo 9.

Fortumin tilinpäätöstiedote vuodelta 2024 julkaistaan 11.2.2025 noin klo 9.00. Vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus julkaistaan viimeistään viikolla 8.

Fortum julkaisee vuonna 2025 kolme osavuosikatsausta:

• Tammi-maaliskuun osavuosikatsaus 29.4.2025 noin klo 9.00
  • Tammi-kesäkuun puolivuosikatsaus 15.8.2025 noin klo 9.00
  • Tammi-syyskuun osavuosikatsaus 29.10.2025 noin klo 9.00

Fortumin varsinainen yhtiökokous 2025 on suunniteltu pidettäväksi 1.4.2025. Fortumin hallitus kutsuu varsinaisen yhtiökokouksen koolle ja julkaisee mahdolliseen osingonjakoon liittyvät päivämäärät myöhemmin.

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi