Fortumin Telge Energi AB:n yritysosto päätökseen

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 31.8.2024 KLO 17.50

Fortum on saanut päätökseen ruotsalaisen sähköntoimittajan Telge Energi AB:n koko osakekannan oston Telge AB:lta. Velaton kokonaiskauppahinta oli noin 450 miljoonaa Ruotsin kruunua (38 milj. euroa). Kaupasta tiedotettiin 7.6.

Kaupan toteutuminen edellytti sekä Södertäljen kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston että Euroopan komission hyväksynnät.

Telge Energi raportoidaan osana Fortumin Consumer Solutions -segmenttiä vuoden 2023 kolmannesta vuosineljänneksestä.

Yritysosto tukee Fortumin strategisia prioriteetteja: olla luotettava puhtaan energian toimittaja, edistää asiakkaiden siirtymää fossiilisesta päästöttömään energiaan sekä uudistumista ja kehitystä. Kauppa vahvistaa entisestään Fortumin asemaa puhtaan energian ratkaisujen toimittajana kuluttajille ja yrityksille Pohjoismaissa.

Telge Energi on yksi Ruotsin 10 suurimmasta sähkön vähittäismyyjästä, ja sillä on yli 150 000 asiakassopimusta. Asiakaskunta koostuu pääosin vähittäismyyntiasiakkaista ja kotitalouksista. Lisäksi yritys on vakiinnuttanut asemansa yritysasiakkaiden keskuudessa. Vuonna 2022 Telge Energi toimitti 1,8 TWh päästötöntä sähköä, ja yhtiön käyttökate oli noin 23 miljoonaa Ruotsin kruunua (noin 2 miljoonaa euroa). Yrityksellä on noin 100 työntekijää.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Media:
Fortum Newsdesk: puh. 040 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi