Fortumin tutkimus: suomalaiset entistä kiinnostuneempia sähkönkulutuksestaan

LEHDISTÖTIEDOTE 22.5.2013

Suomalaiset kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia omasta sähkönkulutuksestaan ja tuntevat omat kulutustottumuksensa erinomaisesti. Erityisesti omakotitaloasujat ovat hyvin tietoisia sähkönkulutuksestaan, ja sama pätee pääosin myös rivi- ja paritaloissa asuviin, mikä käy ilmi TSN Gallupin Fortumille tekemästä tutkimuksesta.

Kiinnostus sähkönkulutuksen seuraamiseen lisääntyy sähkönkulutuksen kasvun myötä. Vähiten sähkönkäytön seuraaminen kiinnostaakin kerrostaloasukkaita, joiden kulutus on myös tyypillisesti pienempää. Lähes 60 %  vastaajista kertoi tietävänsä kotinsa vuotuisen sähkönkulutuksen ja 51 % tiesi myös sen, kuinka paljon oma kulutus vaihtelee eri kuukausina. Tutkimukseen osallistui noin 1 000 henkilöä.

"Uskon, että kuluttajien kiinnostus sähkönkulutusta kohtaan kasvaa siirryttäessä sähkön tuntimittaukseen ja ajantasaiseen laskutukseen. Myös tuntihinnoiteltujen sähkösopimusten tulo markkinoille lisää asiakkaiden kiinnostusta seurata kulutusta ja hinnoittelua", myyntijohtaja Jukka Toivonen Fortumista toteaa.

Fortumin asiakkaat voivat tutustua sähkönkulutukseensa verkossa Fortum Valpas -palvelussa, missä kulutusta voi seurata vuoden, kuukauden, viikon, päivän ja jopa tunnin tarkkuudella. Tuntitasoinen kulutustieto tulee verkkoon vuorokauden viiveellä.

Tutkimuksessa selvisi myös, että yli puolet vastaajista haluaisi seurata sähkönkulutustaan reaaliajassa. Lisäksi 67 % haluaisi nähdä, miten sähkönkulutus muuttuu, kun sähkölaitteita kytketään päälle ja pois.

"Myymme sähkönkulutuksen reaaliaikaiseen seurantaan suunniteltua Fortum Kotinäyttöä, jossa ajantasainen kulutustieto siirtyy sähkömittarilta langattomasti hieman kännykkää suurempaan näyttölaitteeseen. Kuluttajat ovat selvästi aiempaa kiinnostuneempia oman sähkönkulutuksensa seuraamisesta. Kahden vuoden aikana Fortum Kotinäyttöjä onkin myyty yli 10 000 kappaletta", Toivonen kertoo.

konserniviestintä

Jukka Toivonen, myyntijohtaja, Fortum Markets, puh. 050 453 6729
Tommy Wikström, viestintäpäällikkö, Fortum Oyj, puh. 050 45 3 6590

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi