Fortumin tytäryhtiö Uniperilta negatiivinen tulosvaroitus vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen tuloksesta, tulosohjeistus koko vuodelle muuttumaton

FORTUM OYJ SISÄPIIRITIETO 26.4.2022 KLO 22.38

Fortumin tytäryhtiö Uniper on tänään julkaissut pörssitiedotteella negatiivisen tulosvaroituksen vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksestaan. Heikentynyt tulos johtuu pääasiassa Uniperin kaasuliiketoiminnasta, erityisesti kaasuvarastojen optimoinnista. Vallitsevassa markkinatilanteessa Uniper on ottanut kaasua varastostaan ennakoitua vähemmän ensimmäisen vuosineljänneksen aikana mikä aiheuttaa merkittävää tuloksen siirtymistä kuluvan vuoden seuraaville neljänneksille. Näillä tehdyillä muutoksilla Uniper varautuu ylläpitämään korkeampia kaasuvarastoja varmistaakseen toimitusvarmuutta.

Ensimmäisen vuosineljänneksen odotettua pienemmästä tuloksesta huolimatta Uniper vahvistaa tulosohjeistuksensa vuodelle 2022. Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton olevan 1,0–1,3 miljardia euroa ja oikaistun nettotuloksen 0,8–1,1 miljardia euroa.

Uniperin tiedote on saatavilla yhtiön verkkosivuilla.

Uniper järjestää analyytikko- ja sijoittajapuhelun keskiviikkona 27. huhtikuuta klo 9.30 Suomen aikaa tulosvaroitukseen liittyen. Osallistumisohjeet löytyvät Uniperin julkaisemasta tiedotteesta.

Uniper julkaisee tammi–maaliskuun 2022 osavuosikatsauksensa 3.5.2022 klo 8.30 Suomen aikaa.
Fortum julkaisee tammi–maaliskuun 2022 osavuosikatsauksensa 12.5.2022 klo 9.00 Suomen aikaa.

Fortum tulee arvioimaan Venäjän hyökkäyksen ja Ukrainan sodan sekä siihen liittyvien epävarmuustekijöiden, riskien ja pakotteiden vaikutusta Venäjän omaisuuseriensä käypiin arvoihin osana osavuosikatsausprosessiaan kuten vuoden 2021 tulosjulkistuksen yhteydessä ilmoitettiin.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150
Nora Hallberg, IR-päällikkö, puh. 040 720 1775