Fortumin uuden yhdistetyn sähkön- ja lämmön tuotantolaitoksen peruskivi muurattiin Zabrzessa, Puolassa

FORTUM OYJ VERKKOTIEDOTE 15.6.2016

Fortumin uuden yhdistetyn sähkön ja lämmön (CHP) monipolttoainelaitoksen peruskivi muurattiin Zabrzessa, Puolassa 13. kesäkuuta 2016. Peruskiven muurasivat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka, Zabrzen pormestari Małgorzata Mańka-Szulik, Sleesian lääninhallituksen jäsen Kazimierz Karolczak sekä Fortumin City Solutions -divisioonan tuotantojohtaja Mikael Lemström.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka

Zabrzen pormestari Małgorzata Mańka-Szulik

Suunnitelmien mukaan uusi CHP-laitos aloittaa kaupallisen tuotannon vuoden 2018 loppuun mennessä, ja se tuottaa kaukolämpöä noin 70 000 kotitaloudelle Zabrzessa ja Bytomissa. Voimalaitos käyttää polttoaineenaan pääosin jäteperäistä polttoainetta (RDF) ja hiiltä, mutta voi käyttää myös biomassaa ja polttoaineiden seoksia. Jäteperäisen polttoaineen osuus voi olla jopa 50 % kokonaispolttoaineenkulutuksesta. Uusi voimalaitos korvaa aiemmat, pelkkää hiiltä käyttävät, vanhentuneet yksiköt Zabrzessa ja Bytomissa.

Investoinnin odotetaan parantavan merkittävästi tuotannon tehokkuutta ja vähentävän alueen hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Se sopii näin ollen erinomaisesti Fortumin strategiaan, jonka yhtenä kulmakivenä on kestävien ratkaisujen tarjoaminen kaupungeille.

Pörssitiedote 31.3.2015: Fortum investoi uuteen yhdistettyyn sähkön ja lämmöntuotantolaitokseen Zabrzessa, Puolassa

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi