Fortumin uuden yhdistetyn sähkön- ja lämmön tuotantolaitoksen peruskivi muurattiin Zabrzessa, Puolassa

FORTUM OYJ VERKKOTIEDOTE 15.6.2016

Fortumin uuden yhdistetyn sähkön ja lämmön (CHP) monipolttoainelaitoksen peruskivi muurattiin Zabrzessa, Puolassa 13. kesäkuuta 2016. Peruskiven muurasivat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka, Zabrzen pormestari Małgorzata Mańka-Szulik, Sleesian lääninhallituksen jäsen Kazimierz Karolczak sekä Fortumin City Solutions -divisioonan tuotantojohtaja Mikael Lemström.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka

Zabrzen pormestari Małgorzata Mańka-Szulik

Suunnitelmien mukaan uusi CHP-laitos aloittaa kaupallisen tuotannon vuoden 2018 loppuun mennessä, ja se tuottaa kaukolämpöä noin 70 000 kotitaloudelle Zabrzessa ja Bytomissa. Voimalaitos käyttää polttoaineenaan pääosin jäteperäistä polttoainetta (RDF) ja hiiltä, mutta voi käyttää myös biomassaa ja polttoaineiden seoksia. Jäteperäisen polttoaineen osuus voi olla jopa 50 % kokonaispolttoaineenkulutuksesta. Uusi voimalaitos korvaa aiemmat, pelkkää hiiltä käyttävät, vanhentuneet yksiköt Zabrzessa ja Bytomissa.

Investoinnin odotetaan parantavan merkittävästi tuotannon tehokkuutta ja vähentävän alueen hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Se sopii näin ollen erinomaisesti Fortumin strategiaan, jonka yhtenä kulmakivenä on kestävien ratkaisujen tarjoaminen kaupungeille.

Pörssitiedote 31.3.2015: Fortum investoi uuteen yhdistettyyn sähkön ja lämmöntuotantolaitokseen Zabrzessa, Puolassa