Fortumin uudistettu lämmityksen optimointipalvelu tuo taloyhtiöille säästöjä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.3.2024

Fortumin taloyhtiöille suunnattu SmartLiving-optimointipalvelu uudistuu 7.3.2024 alkaen. Uusi Fortum Skarppi -palvelu tarjoaa mahdollisuuden kaukolämmön tehon rajoittamiseen eikä vaadi huoneistokohtaisia antureita. Uudistetulla palvelulla saavutettava säästö kokonaislämmityskustannuksista on keskimäärin 5 prosenttia. Uudistuksella asiakkaat saavat kustannussäästöjä sekä toivotun kevyen ja kustannustehokkaan palvelun.

Lämmityksen optimointi säätää rakennuksen lämmitystä ulkolämpötilan ja sääennusteen mukaan. Lisäksi algoritmi opettelee taloyhtiön kulutuskäyttäytymistä ja tasaa kiinteistön kulutuspiikkejä ennakoivalla lämmönsäädöllä. Fortum on tarjonnut asiakkailleen lämmityksen älykästä optimointipalvelua vuodesta 2017.

Taloyhtiöt saavat uuden palvelun käyttöön kuukausimaksulla, joka kattaa palvelumaksun sekä tarvittavat laitteet osamaksulla. Käyttötehon tasoa lasketaan heti palvelun käyttöönoton yhteydessä. Fortum vastaa kiinteistön lämmityksen jatkuvasta optimoinnista, lämmitykseen liittyvästä tuesta mahdollisissa ongelmatilanteissa sekä laitevalmistajan takuista. Asiakas saa laitteet heti omakseen.

Palvelu edistää ympäristöystävällistä lämmöntuotantoa jaksottamalla kulutusta ja madaltamalla hetkellisiä korkeita lämmön kulutuspiikkejä, jolloin lämmön tuotannossa tarvitaan vielä fossiilisia polttoaineita.

”Älykäs lämmönkäyttö on asiakkaiden ja energiayhtiöiden yhteinen intressi”, kertoo myyntijohtaja Tuomas Hytönen Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnasta. ”Energiankulutuksen älykäs optimointi säilyttää hyvät sisäolosuhteet samalla, kun taloyhtiö säästää energiassa ja kustannuksissa. Tyypillisellä suuremmalla kerrostalolla jo peruspalvelun tuomat säästöt ylittävät palvelumaksun ja laitemaksun heti ensimmäisestä vuodesta alkaen. Kun laitteet on kokonaan maksettu, paranee säästö entisestään.”

Asuntokohtaisista lämpötila- ja kosteusantureista luopuminen on mahdollista teknologian kehittymisen myötä. Tämä alentaa palvelun kustannuksia ja samalla palvelun käyttöönotto helpottuu sekä nopeutuu. Nykyisillä asiakkailla palvelun hinta säilyy ennallaan, jos huoneistokohtaiset anturit halutaan säilyttää osana palvelua niiden elinkaaren loppuun asti. Tämän jälkeenkin anturit ovat saatavilla lisäominaisuutena.

Uusi lämmityksen seurantajärjestelmä palvelee paremmin taloyhtiötä ja huoltoa. Vähäiselle käytölle jäänyt lämpötilan ja kosteuden tarkkailuun tarkoitettu asukkaan huoneistokohtainen käyttöliittymä poistuu.

Uusi palvelu voidaan asentaa myös vanhaan rakennukseen. Jatkossa lämmityskäyrää voi säätää itse joko etänä järjestelmän kautta, perinteisemmin paikan päällä lämmönjakohuoneessa tai huoneistokohtaisesti patteriverkoston tai muun sisäisen lämmityksenjakojärjestelmän säätöjen kautta.

Fortum ottaa tarkemmin yhteyttä nykyisiin asiakkaisiin kuluvalla viikolla ja järjestää tuotteesta kertovan webinaarin huhtikuussa.

Tuomas Hytönen, myyntijohtaja, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, tuomas.hytonen@fortum.com, 040-356 8064

Laura Kämpe, tuotepäällikkö, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, laura.kampe@fortum.com, 050-570 7885

www.fortum.fi/skarppi

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi