Fortumin uusin energiakatsaus: Sähkön vähittäismarkkinaa on kehitettävä kohti asiakaskeskeistä mallia

VERKKOUUTINEN 14.6.2017

Fortum julkisti tänään Helsingissä uusimman energiakatsauksensa, joka käsittelee sähkön vähittäismarkkinan kehittämistä.

Siirtyminen kohti uusiutuvaan energiaan perustuvaa aurinkotaloutta on alkanut. Sääriippuvaisen sähköntuotannon, kuten aurinko- ja tuulivoiman kasvu muokkaa voimakkaasti nykyistä energiajärjestelmäämme. Tämä muutos heijastuu myös sähkön vähittäismarkkinalle, missä aktiivisten kuluttajien rooli kasvaa. Kun energia-alan tuotantorakenne muuttuu, voivat kuluttajat osallistua jatkossa yhä enemmän sähkön tuotannon ja kulutuksen välisen tasapainon ylläpitämiseen ohjaamalla omaa kulutustaan.

”Uudessa energiatodellisuudessa joustavuuden merkitys lisääntyy ja energiankäytön ajoitus onkin muuttumassa kulutuksen määrää tärkeämmäksi tekijäksi”, toteaa yksi katsauksen kirjoittajista, Jukka Toivonen Fortumin Consumer Solutions -divisioonasta.

Jo nykyisin kuluttajilla on mahdollisuus olla energia-asioissa itsenäisempiä ja valita omiin tarpeisiinsa sopivat energiaratkaisut. Kuluttajat voivat esimerkiksi hyödyntää sähkönkulutuksen ohjaamisessa älykotiratkaisuja, tuottaa itse sähköä, varastoida sitä tai myydä ylijäämäsähköä verkkoon. Jatkossa kodin energiakokonaisuutta ohjataan ja seurataan automaation avulla. Digitalisaation myötä kuluttajat edellyttävät energiayhtiöiden tarjoavan älykkäitä ja helppokäyttöisiä palveluja, jotka hyödyntävät laajalti kulutustietoja ja esimerkiksi paikallisia säätietoja.

”Jotta digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet voidaan tulevaisuudessa hyödyntää, on sähkön vähittäismarkkinoihin liittyvää lainsäädäntöä uudistettava. Lähtökohdaksi vähittäismarkkinan uudistamisessa on otettava asiakaskeskeinen malli, johon olennaisena osana kuuluu sähkön ja sähkönsiirron yhdistetty laskutus. Tärkeää on tasapuolisen toimintaympäristön takaaminen kaikille kaupallisille toimijoille”, Jukka Toivonen sanoo.

Fortumin energiakatsaus -sarja nostaa esiin haasteita ja mahdollisuuksia, joita näemme energiasektorilla. Tavoitteenamme on tarjota eteenpäin vieviä ratkaisuja. Toivomme, että energiakatsaukset herättävät sidosryhmämme keskustelemaan kanssamme energia-alan tulevaisuudesta.

Jukka Toivonen, kehitysjohtaja, Consumer Solutions, Fortum, puh. 050 453 6729
Merja Paavola, johtaja, yhteiskuntasuhteet, Fortum, puh. 050 396 1161

Lisää aiheesta:Englanninkielinen energiakatsaus
Lyhennelmä suosituksista (suomeksi)