Fortumin World Design Capital 2012 -saunahanke etenee Merihaassa

LEHDISTÖTIEDOTE 6.6.2012

Helsingin Merihakaan elokuun lopulla valmistuva Suomen - ja todennäköisesti koko maailman - energiatehokkain yleinen sauna nousee vauhdilla Merihaan rantaan. Saunan ainutlaatuisen tehokas energiajärjestelmä hyödyntää esimerkiksi pellettejä, aurinkoenergiaa, meriveden kierrättämistä ja kondenssitekniikkaa uraauurtavalla tavalla, mutta suomalaista saunaperinnettä kunnioittaen. Saunan edistyksellisestä energiajärjestelmästä vastaa Fortum. Kulttuurisaunaksi ristitty yleinen sauna on osa World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa ja avautuu yleisölle syyskuun aikana.

Tuomas Toivosen ja Nene Tsuboin suunnittelema saunarakennus on erinomainen esimerkki suomalaisesta kestävän kehityksen mukaisesta rakentamisesta sekä energiajärjestelmäosaamisesta. Materiaali- ja teknologiavalinnoissa on hyödynnetty edistyksellisiä ratkaisuja ja parasta suomalaista osaamista. Saunan energiajärjestelmä toimii kokonaisuudessaan bioenergian, aurinkosähkön ja vesivoiman yhdistelmällä. Energiajärjestelmän rakentamisesta vastaa Fortum.

”Kulttuurisaunan energiajärjestelmän tavoitteena on saavuttaa nollatason hiilijalanjälki saunan käytön yhteydessä. Olemme ylpeitä voidessamme olla mukana rakentamassa suomalaisen energiatehokkaan rakentamisen taidonnäytettä ja uutta ekologista saunakulttuurin mekkaa Helsinkiin”, kertoo Fortumin markkinointi- ja viestintäjohtaja Aki Koskinen.

Näin toimii Suomen energiatehokkain sauna

- Sauna tuottaa aurinkosähköä omiin tarpeisiinsa katolle integroiduilla aurinkopaneeleilla. Rakennuksen viherkatolle sijoitetaan noin 12 m2 aurinkoenergiaa varaavia ohutlevykennoja.
- Saunarakennuksen energiajärjestelmän sydän on kahden löylyhuoneen välissä sijaitseva perinteinen, kertalämmitteinen kiuas. Kiukaan kivimassa on noin tonni (1t). Kivet ovat Orimattilan peridotiittiä.
- Kiuas lämmitetään puupellettejä polttamalla. Pelletin poltto tapahtuu voimalaitosten käyttämää kaksivaiheista polttotekniikkaa hyödyntäen. Paloprosessissa pelletti kaasuunnutetaan ja kiukaassa poltetaan puhdasta puukaasua, jolloin saavutetaan hyvä hyötysuhde ja mahdollisimman matalapäästöinen lopputulos.
- Ulkopuolinen sähkö valmistetaan Fortumin vesivoimalla.
- Kiukaan hukka- ja jälkilämpö hyödynnetään talviaikana tilojen lämmityksessä.
- Saunarakennuksen ja käyttöveden lämmitys hoidetaan hyödyntämällä lämmöntalteenottoa. Kiukaan löylykivimassan lämmittämisen jälkeen palokaasut johdetaan tehokkaaseen lämmöntalteenottopiippuun, jonka avulla vesivaraaja lämmitetään.
- Rakennus varustetaan lämmöntalteenotolla myös ilmanvaihdon ja suihkujen harmaan veden osalta.
- Merenrannassa sijaitseva rakennus hyödyntää merivesipiiriä, jonka vesikiertoa hyödynnetään talvella tuloilman esilämmittämiseen ja kesäaikaan saunarakennuksen viilennykseen.
- Rakennuksessa on viherkatto hyötyviljelyyn.

Kansainvälistä kiinnostusta

Energiatehokas, design-henkinen yleinen sauna on herättänyt paljon kiinnostusta myös maailmalla. Hankkeeseen on tutustunut jo arviolta 50 ulkomaalaista toimittajaa. ”Suomessa on erinomaista energiatehokkaan rakentamisen osaamista, joka yhdistettynä saunaperinteisiimme ja yleisen saunan konseptiin kiinnostaa maailmalla sekä kaupunkikulttuurin että rakentamisen näkökulmasta”, kertoo hankkeen toinen arkkitehti Tuomas Toivonen. Toivonen myös opettaa kestävää rakentamista Aalto-yliopistossa.

Taustaa: Kulttuurisauna

Kulttuurisauna-nimellä kulkeva yleinen sauna avautuu designpääkaupunki Helsingin Merihaan rantaan kesällä 2012. Hankkeen takana ovat kansainvälisesti tunnustettu arkkitehti- ja muotoilupariskunta Tuomas Toivonen ja Nene Tsuboi sekä Fortum, jonka kanssa saunan energiajärjestelmä on kehitetty. Saunan on tarkoitus valmistua elokuussa 2012. Kulttuurisauna on osa World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa. Sauna hyödyntää edistyksellisiä tulevaisuuden energiaratkaisuja ja on valmistuessaan Suomen, ellei maailman energiatehokkain yleinen sauna. Energiasuunnitelman kestävyystarkastelun sekä käytönaikaisen hiilijalanjäljen laskennan tekee Gaia Consulting Oy.

Liite:
Kulttuurisaunan energiajärjestelmä (pdf)

Fortum Oyj, viestintäpäällikkö Elina Kokko, p. 040 733 9493, elina.kokko@fortum.com
Arkkitehti Tuomas Toivonen, p. 040 516 9690, tuomas@nowoffice.org
Vastaava tiedottaja Maarit Kivistö, p. 040 766 9957, maarit.kivisto@wdchelsinki2012.fi

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi