Fortums vindkraftspark Pjelax har producerat den första kilowattimmen

MEDDELANDE 12.10.2023

Testningen av elproduktionen vid Pjelax, Finlands tredje största vindkraftpark under uppförande, har inletts. Den första kilowattimmen el producerades den 9:de October. Vindkraftsparken har totalt 56 vindkraftverk med en höjd på 240 meter. Installationen av turbinerna slutfördes i början av oktober. Nästa steg är en steg-för-steg-process för provdrift av vindkraftsparkens elproduktion. Byggandet av Pjelax vindkraftspark startade i januari 2022 i Närpes och Kristinestad.

“Vi gläder oss åt denna milstolpe: Vindkraftsparken Pjelax har nu producerat sin första elektricitet och mer är på gång. Ett stort tack för gott samarbete till stamnätsbolaget Fingrid och turbinleverantör Nordex som har möjliggjort testningen av vindkraftsparkens elproduktion”, säger projektchef Markus Rönnqvist från Fortum.

“Projektet har framskridit före tidsplan: Alla vindkraftverk är redan monterade, Vindkraftsparken Pjelax tas nu i drift stegvis. Avsikten är att överlämna projektet och den ordinarie driften under våren 2024”, fortsätter Markus Rönnqvist.

Fortums målsättning är att växa inom segmenten vind- och solkraft i Norden. Efterfrågan på ren elektricitet ökar i takt med att industrin elektrifieras och väteekonomin utvecklas. När vindkraftparken Pjelax står klar kommer den att vara den tredje största i Finland och ge inte bara förnybar energi utan också positiva regionala ekonomiska fördelar för Närpes och Kristinestadregionen. Lokala företag har varit involverade i byggfasen av vindkraftparken.

Pjelax vindkraftspark i Närpes och Kristinestad i Österbotten byggs i samarbete mellan Fortum och Helen Oy. Enligt tidsschemat inleds den ordinarie driften under det andra kvartalet 2024. Kraftverksparkens 56 vindturbiner förväntas producera cirka 1,1 TWh fossilfri energi per år.

Ytterligare information:
Markus Rönnqvist, Projektchef , Fortum
markus.ronnqvist@fortum.com, +46 703 853 309

www.fortum.fi/sv/pjelax

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.fi