Historiallinen Fortumin Imatran vesivoimalaitos tuottanut uusiutuvaa energiaa jo 90 vuotta

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 22.05.2019

Suomen suurin vesivoimalaitos, Fortumin Imatran voimalaitos, on tuottanut uusiutuvaa energiaa ja hyvinvointia Suomelle 90 vuotta. Juhlimme 90-vuotiasta voimalaitostamme 25.5.2019.

Imatran vesivoimalaitoksen vihkiäisiä vietettiin 25.5.1929. Vesivoimalaitos oli tuolloin Suomen suurin voimalaitos ja nuoren valtion ylpeydenaihe. Vihkiäispuheissa todettiin muun muassa, että uuden voimalaitoksen sähköntuotanto riittää Suomen tarpeisiin ikuisiksi ajoiksi.

Päivälleen 90 vuotta myöhemmin Imatran voimalaitos on edelleen Suomen suurin vesivoimalaitos ja suurin uusiutuvan energian tuottaja Suomessa. Voimalaitoksen tuotantoteho on 192 megawattia ja puhdasta, uusiutuvaa energiaa se tuottaa 1 terawattitunnin vuodessa. Tuo määrä vastaa alle 1 prosenttia Suomen sähköntuotannosta.

Vesivoima merkitys suomalaisen hyvinvoinnin luojana on ollut merkittävä. 1920 -luvun lopulla lähes kaikki Suomessa käytetty sähkö tuotettiin vesivoimalla. 1950- ja 1960 -luvulla vesivoiman osuus sähköntuotannossa oli noin 50 prosenttia. Vuonna 2018  vesivoimalla tuotettiin 19 prosenttia Suomessa tuotetusta sähköstä.

Suomessa uusiutuvan ja päästöttömän vesivoiman rooli on vuosien saatossa muuttunut perusvoiman tuottamisesta yhä enemmän säätövoiman tuottamiseen. Säätövoiman tarve kasvaa, kun olosuhteista riippuvaisen aurinko- ja tuulivoiman osuus sähköntuotannossa lisääntyy.

Juhlapuheet Fortumin juuri entisöimällä padolla alkavat kello 14. Niiden jälkeen kiinnostuneet voivat kulkea padon yli ja kaupunkipuron vartta pitkin voimalaitokselle, johon olemme koonneet historiallisen valokuvanäyttelyn Imatran voimalaitoksen historiasta. Myös reitin varrella olevat infotaulut kertovat kiinnostavaa faktaa uusiutuvan vesivoiman tuotannosta Imatralla. Voimalaitoksen sisätiloihin pääsee kurkistamaan, tällä kertaa tosin vain virtuaalisesti.

Voimalaitoksen näyttelyt ovat avoinna kello 14:30 -17. Juhlapäivä huipentuu kello 18 järjestettävään koskinäytökseen.

Erkki Luukkonen, Asset Manager, Fortum, +358405042727

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: