Hyväntekeväisyys epidemia-aikana vaatii erityisjärjestelyjä – Fortumin tukemat järjestöt kertovat palveluidensa toiminnasta

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 7.10.2020

Fortum ilmoitti huhtikuussa tukevansa kolmen keskeisen suomalaisjärjestön lapsi-, nuoriso-, ja vanhustyötä yli koronaepidemian poikkeusaikojen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Vanhustyön keskusliitto ja Mielenterveyden keskusliitto saavat vuosien 2020-2021 aikana Fortumilta käyttöönsä yhteensä 150 000 euroa. Summalla Fortum halusi osaltaan huolehtia arvokasta työtä tekevien järjestöjen kyvystä tarjota apua sitä tarvitseville.

Hyväntekeväisyysjärjestöt kohdensivat kullekin osoitetun 50 000 euron summan parhaaksi katsomaansa kohteeseen. Nyt lähes puoli vuotta myöhemmin, kun toiminta on pyörähtänyt liikkeelle kentän koko laajuudella, on kiinnostava seurata miten järjestöt päättivät varat kohdentaa.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ohjasi oman osuutensa Lasten ja nuorten puhelin ja nettipalveluille, jossa pystytään nyt tarjoamaan ilmaiset puhelut vuoden ajan. Toiminnalle oli ilmeinen tilaus, yksin syyskuun kolmen ensimmäisen viikon aikana MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen vastattiin yli 900 kertaa. Lisäksi vapaaehtoiset kävivät apua ja vastauksia etsivien kanssa yli 100 chat -keskustelua.

Lasten ja nuorten kanssa on keskusteltu arjen kuulumisista, kaverisuhdevaikeuksista sekä yksinäisyyden tunteista. Vakavimmat yhteydenotot ovat liittyneet masennuksen ja ahdistuksen tunteisiin sekä koulukiusaamisen kokemuksiin. Lapsia on kuultu, rohkaistu ja myös ohjattu avun piiriin. Yhteydenottoja tulee valtavasti ja valitettavasti niihin kaikkiin ei pystytä vastaamaan”, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton varainhankintapäällikkö Tiina Vienanlinna.

Järjestöstä kerrotaan, että saadulla tuella palvelu voidaan turvata toistaiseksi jatkossakin.

”Soittajahan ei koskaan maksa meillä mitään, mutta ilmaisia puhelut eivät toki silti ole, vaan MLL maksaa puheluiden kulut”, tiivistää MLL:n viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius.

Vanhustyön keskusliitossa perustettiin uudentyyppinen Vahvikelinja -puhelintuki, jolla halutaan erityisesti ylläpitää sellaisten iäkkäiden toimintakykyä ja mielen vireyttä, jotka eivät itse käytä internettiä.

Liitto on kouluttanut vapaaehtoisia vastaamaan palvelulinjaan kesästä alkaen.

”Soittaja oli erittäin tyytyväinen ja kiitti vuolaasti, että sai purkaa mieltänsä. ’Kyllä tämä puhelu virkisti’ ,soittaja totesi. Meille molemmille jäi hyvä mieli”, kertoo vastaanottamastaan puhelusta Marjukka Paukkunen, yksi ensimmäisistä Vahvikelinjan puhelinpäivystäjäksi koulutetuista.

Paukkusen mukaan puheluiden sisällöt vaihtelevat. Ikääntyneiden kanssa saatetaan tehdä muistiharjoituksia tai visailuja, jumpata, tai vaikkapa vain muistella menneitä. Jos ikääntynyt ei itse rohkaistu soittamaan, voi omainen hänen luvallaan jättää myös soittopyynnön.

Mielenterveysliitossa taas on annettu lisäkoulutusta 16 työntekijälle nuorten aikuisten kanssa työskentelyyn. Nuorten kanssa taas järjestetään loka-marraskuun aikana taas kolme harrastetyöpajaa, joissa nuoria innostetaan harrastamaan omaehtoisesti, sekä antamaan avaimia mielen purkamiseen harrastuksen keinoin. Lokakuussa järjestetyssä sarjakuvapajassa annettiin avaimia tunteiden ilmaisuun piirtämisen avulla. Rap-työpajassa omia ajatuksia purettiin omia biisejä tekemällä.

”Stand up -työpajassa taas sukelletaan arvojen maailmaan komiikan keinoin ja mietitään, miten omia arvoja voi käsitellä, jos ne ovat ristiriidassa esimerkiksi opettajan tai vanhempien arvojen kanssa”, sanoo vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä Mielenterveyden keskusliitosta.

Fortumin tuki järjestöille jatkuu vuoden 2021 keväälle. Lisätietoa järjestöjen toiminnasta ja tarjotuista palveluista niiden sivuilta.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
100-vuotias Mannerheimin Lastensuojeluliitto toimii lapsiystävällisen yhteiskunnan puolesta tukemalla lasten, nuorten ja vanhempien hyvää arkea. Järjestön toiminta nojaa vahvasti vapaaehtoisiin ja sillä onkin Suomessa 29 000 vapaaehtoista ja 547 paikallisyhdistystä.

Mielenterveyden keskusliitto
Mielenterveyden keskusliitto ajaa mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden etuja ja toimii asiantuntijana heitä koskevissa asioissa. Mielenterveyden keskusliitto tarjoaa kaikille avointa tukea, neuvontaa sekä koulutuksia. Valtakunnallinen järjestö on perustettu vuonna 1971.

Vanhustyön keskusliitto
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry on Suomen laajin valtakunnallinen vanhuusalan järjestö. Toimintansa ja jäsenistönsä kautta liitto tavoittaa maanlaajuisesti satoja tuhansia ikääntyneitä ihmisiä. Liiton tarkoituksena on edistää ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyvinvointia, toimintakykyisyyttä ja sosiaalista turvallisuutta. Liitto on perustettu vuonna 1949.

Paula Varhe, Corporate Social Responsibility Manager, 040 570 5005

Lisää aiheesta: Fortum tukee suoma­lais­jär­jes­töjen lapsi-, nuoriso- ja vanhus­työtä

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi