Investointi jätepolttoainetta käyttävään sähkön- ja lämmön yhteistuotantolaitokseen Liettuassa alkaa

​FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 16.3.2017

Fortumin ja Lietuvos Energijan yhteisyritys, Kauno Kogeneracinė Jėgainė (KKJ) rakentaa jätepolttoainetta käyttävän sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksen Kaunasiin, Liettuaan. Tänään 16. maaliskuuta 2017 allekirjoitettiin sopimukset tärkeimmistä laitteista sekä suunnitteluun, hankintaan, rakentamiseen ja projektin johtamiseen liittyvästä konsultoinnista. Projektin seuraava vaihe on suunnittelun viimeistely. Rakentamisen on suunniteltu alkavan syksyllä 2017. Laitoksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2020 puolivälissä.

Fortum ilmoitti yhteisyrityksestä 15.10.2015.

Laitoksen kokonaisinvestointi on noin 160 miljoonaa euroa. Fortumin suora osuus on noin 27 miljoonaa euroa.

Kaunasin uuden laitoksen sähköntuotantokapasiteetti on 24 MW ja lämmöntuotantokapasiteetti noin 70 MW.

Valtion omistama Lietuvos Energija omistaa 51 %  Kauno Kogeneracinė Jėgainėsta. Fortum Heat Lietuvan omistusosuus on 49 %.

Andrius Kasparavičius, +37069817740, Fortum, Liettua

Lisää aiheesta:
Lehdistötiedote 15.10.2015: Fortum ja Lietuvos Energija aikovat rakentaa jätepolttoainetta käyttävän sähkön- ja lämmönyhteistuotantolaitoksen Liettuaan

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi