Jäädytysajot alkaneet Oulujoella

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 15.11.2023

Virtaamat Oulujoessa jatkuivat syksyn ajan ennätyksellisen suurina, mutta ovat rauhoittuneet viime päivinä. Oulujoen veden lämpötila on laskenut nollaan asteeseen, minkä johdosta Fortum on aloittanut Oulujoella jäädytysajot.

Jäädytysajot Oulujoella aloitetaan, kun vesi on suunnilleen nolla-asteista ja pakkasta on riittävästi jääkannen muodostumiselle. Jäädytysajo Oulujoella tarkoittaa tasaista noin 200–270 m3/s virtaamaa. Jääkannella pyritään estämään supon muodostumista.

Suomen ympäristökeskuksen ennusteen mukaan tulovirtaamat Oulujärveen tulevat lähiaikoina olemaan 160–300 m3/s, mikä tarkoittaa sitä, että Oulujärven pinnankorkeus pysyy kutakuinkin nykytasollaan marraskuun loppuun asti. Oulujärven tämänhetkinen pinnankorkeus on NN+ 122,54 metriä, mikä on 4 senttimetriä keskimääräistä ylempänä.

Jäädytysajoa Oulujoella jatketaan ainakin 1.12. asti. Jos jääkantta ei joulukuun alkuun mennessä saada heikkojen pakkaskelien takia muodostetuksi, voidaan jäädytysajoa joutua jatkamaan pidempään. Oulujärven pinta voi nousta, jos tulovirtaamat kasvavat ennustetusta jäädytysajojen aikana.

Mikael Heikkilä, Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstely, Fortum, mikael.heikkila@fortum.com, puh. 050 453 2857

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: