Kaikki Fortumin Uniper-enemmistöosuuden hankinnalle tarvittavat viranomaisehdot täyttyneet

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.3.2020 KLO 16.00

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Fortum on tänään saanut Venäjän kilpailuviranomaiselta FASilta (Federal Antimonopoly Service) ilmoituksen, että yhtiö ei tarvitse kilpailulainsäädännön alaista lupaa saattaakseen päätökseen kaupat Uniper SE:n enemmistöosuudesta. Tämän ilmoituksen myötä kaikki kaupan edellyttämät viranomaisehdot ovat täyttyneet.

Fortum ilmoitti 8.10.2019 sopineensa kaikkien Elliott Management Corporationin (”Elliott”) ja Knight Vinke Energy Advisors Limited’in (”Knight Vinke”) ja niiden tytäryhtiöiden hallinnoimien Uniperin osakkeiden hankinnasta. Osakejärjestelyt tehdään kahdessa erässä. Kaupat ensimmäisten, yhteensä vähintään 19,6 %:n osake-erien osalta saatetaan päätökseen aiemmin ilmoitetun mukaisesti kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tuolloin Fortumin omistusosuus Uniperissa nousee 69,5 prosenttiin. Kaupat toisesta, vähintään 1,0 prosentin ja enintään 3,8 prosentin osake-erästä saatetaan päätökseen kahden kuukauden kuluessa ensimmäisestä erästä.

“Olemme iloisia, että viimeinenkin viranomaisehto on nyt täytetty ja voimme saattaa kaupat päätökseen. Fortumin ja Uniperin liiketoiminnot sopivat hyvin yhteen ja yhtiöillä on samankaltainen näkemys energiasektorin kehityksestä. Tämä muodostaa erinomaisen lähtökohdan tiiviin yhteistyön aloittamiselle ja strategioiden yhteensovittamiselle”, sanoo Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Fortum yhdistelee Uniperin tytäryhtiönä taloudelliseen raportointiinsa, ja julkaisee tarkempaa tietoa raportointiaikataulusta ja segmenttirakenteesta, kun kaupat ensimmäisestä osake-erästä on saatettu päätökseen.

Ingela Ulfves, Sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Lisätiedot:

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Måns Holmberg, sijoittajasuhde- ja talousviestintäpäällikkö, puh. 044 518 1518

Media:
Pauliina Vuosio, VP, Executive Communications, puh. 050 453 2383

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on yli 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 5,4 miljardia euroa ja 59 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.www.fortum.fi