Kaisa Salmen Plastic Mama -taideteos jatkaa matkaansa Kansalaistorilta Fortumin muovinkierrätyslaitokselle

Kansalaistoria maanantaina 8. heinäkuuta komistava muovijätteestä rakennettu 10 metriä korkea Plastic Mama –taideteos jatkaa EU-puheenjohtajuuden avajaistapahtuman jälkeen matkaansa Fortumin Riihimäen muovijalostamolle. Mahdollisimman suuri osa taideteoksesta kierrätetään kierrätysraaka-aineeksi muoviteollisuudelle.

Plastic Mama on tutkija-taiteilija Kaisa Salmen osallistava ja performatiivinen taideteos. Taideteoksen rakentamiseen ovat osallistuneet mm. pääkaupunkiseudun koululaiset esikoulu-ikäisistä yläasteikäisiin. Teoksessa on käytetty noin 300 kiloa muovijätettä, jota koululaiset ovat keränneet kodeistaan. Muovijätteestä on muotoiltu kukkasia, jotka täyttävät 10 metriä korkean barokkimekon.

Plastic Mama -taideteos ottaa kantaa ilmastonmuutokseen. Samalla taideteos kuvastaa käytännön tasolla miten kiertotalous voi toteutua muovin osalta. Taideteos on valmistettu kotitalouksien pakkausmuovista sekä teollisuuden ylijäämä- ja virheellisestä pakkausmuovista. Muovijäte on saanut toisen elämän taideteoksena ja mahdollisimman suuri osa muovista saa vielä kolmannen elämän uutena muovituotteena.

Plastic Mama -taideteoksen tilaaja on valtioneuvoston kanslia. Suomen EU-puheenjohtajakauden tärkeitä teemoja ovat kiertotalous ja kestävä kehitys. Teoksen avulla pyritään laajentamaan yhteisöllisellä ja osallistavalla tavalla kiertotalouden merkitystä ja kestävää ajattelua myös kokouspaikan ulkopuolelle.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: