Lohjalaiset äänestävät Valovaaleissa 5.3. − 8.4.

LEHDISTÖTIEDOTE 1.3.2012

Lohjalaiset pääsevät vaikuttamaan kaupunkinsa viihtyvyyteen ja turvallisuuteen äänestämällä neljästä vaihtoehdosta eniten valaistusta kaipaavan ulkoilureitin. Fortum ja Lohjan kaupunki toteuttavat yhdessä valaistuksen suunnittelun ja toteutuksen. Lohjan Valovaalien äänestys käynnistyy yleisötapahtumalla Lohjan torilla lauantaina 3.3. kello 10 - 14.

Lohjan kaupungin ja Fortumin edustajien muodostama raati valitsi useasta vaihtoehdosta äänestykseen neljä ulkoilureittiä, joiden valaistus on raadin mielestä puutteellinen tai valaistusta ei ole lainkaan. Näistä neljästä ehdokkaasta lohjalaiset pääsevät valitsemaan ulkoilureitin, jonka viihtyvyyttä ja turvallisuutta parannetaan monipuolisen valaistuksen avulla.

Lohjalla äänestykseen pääsivät seuraavat ulkoilureitit:

Kohde 1. Moision rantaraitti on suosittu, valaisematon kävelyreitti Moisiolta Hiidensalmen sillalle. Valaistava osuus olisi noin kilometrin mittainen.

Kohde 2. Haikarin rantaraitti on ympäri vuoden lenkkeilijöiden ja koiraa ulkoiluttavien suosima valaisematon ulkoilureitti. Valaistava osuus olisi noin kilometrin mittainen.

Kohde 3. Vieremä-Tuusanlahden rantaraitti on Virkkalan suosituimpia ulkoilureittejä, jossa tällä hetkellä ei ole valaistusta. Valaistava osuus olisi noin kilometrin mittainen.

Kohde 4. Lempolan kauppakeskuksen raitti on alueen asukkaiden kauppamatkoillaan ahkerasti käyttämä, mutta heikosti valaistu kevyenliikenteen väylä. Valaistava osuus olisi noin 500 metriä.

"Monipuolisen valaistuksen avulla voimme yhdessä Lohjan kaupungin kanssa tehdä kaupunkilaisten suosimista ulkoilu- tai kauppareiteistä nykyistä turvallisempia ja viihtyisämpiä. Energiatehokkaasti ja esteettisestikin hyvin suunniteltu ja alueen maisemalliset yksityiskohdat huomioon ottava valaistus on parhaimmillaan myös ympäristötaidetta, joka ilahduttaa alueella liikkujia ympäri vuoden", toteaa Fortumin ulkoisesta viestinnästä vastaava johtaja Aki Koskinen.

Lohjan Valovaaleissa eniten ääniä saaneen kulkureitin valaistus toteutetaan energiatehokkailla lampuilla. Käytettävien lamppujen energiatehokkuus ja pitkä käyttöikä tuovat kaupungille merkittäviä säästöjä sekä käyttö- että ylläpitokustannuksissa.

"Lohjan kaupunki otti mielellään vastaan Fortumin tarjouksen parantaa yhden lohjalaisten suosiman ulkoilureitin viihtyisyyttä ja turvallisuutta monipuolisen ja hyvin suunnitellun valaistukseen avulla. Hankkeessa on myös hienoa, että kaupunkilaiset saavat itse äänestää valaistavan alueen", kertoo Lohjan kaupungin hallintojohtaja Hanna-Maria Grandell.

Lohjan Valovaalien ehdokkaita voi äänestää 5.3. - 8.4.2012 välisen ajan tekstiviestillä, Facebookissa sekä osoitteessa www.fortum.fi/valovaalit. Äänestäminen on maksutonta. Voittanut kohde julkistetaan äänestysajan päätyttyä.

Fortum on aikaisemmin järjestänyt Valovaalit mm. Joensuussa, Loviisassa ja Tukholmassa.

Minna Kalavainen, Fortum Oyj, puh. 050 4534058
Seppo Lötjönen, Lohjan kaupunki, puh. 050 5299869

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi