Maailman ylikulutuspäivä on 29.7. aiemmin kuin koskaan ennen – nostamme esille tekoja hiilijalanjäljen pienentämiseksi

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 29.7.2019

Maailman ylikulutuspäivä eli ekovelkapäivä on tänä vuonna jo 29.7. Olemme siis kuluttaneet jo loppuun maapallon tänä vuonna tuottamat uusiutuvat luonnonvarat. Loppuvuoden elämme luonnolta velaksi. Luonnonvarojen kulutuksen lisäksi ylikulutukseen lasketaan hiilidioksidin kertyminen ilmakehään. Noin 60 prosenttia ylikulutuksesta johtuu hiilidioksidipäästöistä.

Tilanne on vakava, mutta ei toivoton. Yksilöt, yritykset ja yhteiskunta voivat yhteisillä ponnistuksilla yrittää siirtää ylikulutuspäivää myöhempään ajankohtaan.

Fortum on aloittanut  sosiaalisessa mediassa kampanjan, jossa nostetaan esille eri sektoreilta hankkeita, joilla hiilijalanjälkeä voidaan pienentää. #movethedate.

”Maailman ylikulutuspäivä aikaistuu vuosi vuodelta. Haluamme tuoda esiin mitä nyt jo tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi, on kyseessä sitten sähkö, lämmitys, kuljetus, teollisuus tai rakentaminen, jotka aiheuttavat suurimman osan hiilijalanjäljestä. Kiertotaloudella on puolestaan merkittävä rooli kestävyyskuilun umpeen kuromisessa", sanoo Fortumin viestintäjohtaja Kati Suurmunne. "Monet tarvittavat teknologiat ovat jo olemassa, mutta ne on saatava toki parempaan käyttöön."

Monilla alueilla kuluttajien käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus, toisilla alueilla tarvitaan enemmän yhteiskunnallisia toimia. Kiertotalous on hyvä esimerkki alueesta, jossa ensin on rakennettava infrastruktuuri, jotta kierrätys saadaan toimimaan.

Energiasektori kokonaisuudessaan on keskeisessä asemassa ilmastonmuutoksen lieventämisessä ja ylikulutuspäivän siirtämisessä myöhempään ajankohtaan. Sähkön ja lämmityksen osuus ylikulutuksen 155 päivän "kakusta" on peräti 33 päivää. Fortum etsii aktiivisesti ratkaisuja energiasektorin päästöjen vähentämiseen esimerkiksi uusiutuvan energian käyttöä lisäämällä ja testaamalla mm. hiilidioksidin talteenottoa Norjassa ja sähköakkuja Suomessa ja Ruotsissa.

”Haluamme kampanjalla lisätä ymmärrystä ylikulutuksen syistä. Samaan aikaan nostamme esille innovaatioita ja kehityshankkeita, joilla luonnonvarojen käyttöä voidaan pienentää tai ainakin tehostaa ja hiilidioksidipäästöjä vähentää”, sanoo Suurmunne.

#movethedate

Lue lisää englanninkieliseltä kampanjasivulta: www.letsmovethedate.com

Kati Suurmunne
Vice President, Group Communications