Montan vesivoimalaitoksen sillan peruskorjaus käynnistyy huhtikuussa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 13.2.2024

Montan vesivoimalaitoksen sillan peruskorjaus käynnistyy huhtikuussa. Peruskorjaus toteutetaan kahdessa osassa vuosina 2024 ja 2025 Fortumin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen yhteishankkeena. Vuosittainen urakka-aika kestää lähtökohtaisesti huhtikuun alusta syyskuun loppuun.

Montan vesivoimalaitos ja sen yhteydessä oleva patosilta on rakennettu 1955–57. Siltarakenteiden huonosta kunnosta johtuen silta peruskorjataan. Korjaustyöt pitävät sisällään muun muassa pintarakenteiden, kaiteiden ja valaistuksen uusimisen. Peruskorjauksella varmistetaan sillan turvallinen käyttö myös tulevaisuudessa.

Sillan peruskorjausurakan pääurakoitsijaksi on valittu Savon Kuljetus Oy.

Rakennustyöt on suunniteltu toteutettavaksi siten, että urakan aikana sillalla säilyy yleisessä käytössä yksi ajokaista ajoneuvoliikenteelle sekä erillinen kevyen liikenteen väylä. Kulkuyhteys Kämäränniemeen säilyy urakan ajan. Mahdollisista töiden vaatimista lyhyistä liikennekatkoksista tiedotetaan erikseen. Liikennejärjestelyistä ja turvallisuudesta vastaa pääurakoitsija.

Fortumin Montan vesivoimalaitos on mereltä noustessa Oulujoen toinen voimalaitos. Voimalaitoksella on kolme Kaplan-turbiinia ja sen teho on 47 MW. Montan voimalaitoksen keskimääräinen vuosituotto riittää runsaan 9 000 sähkölämmitystalouden vuosikulutukseen.

Veli-Matti Tuomaala, Asset & Contract Manager, veli-matti.tuomaala@fortum.com, puh. 040 356 5660
Esa-Pekka Hottinen, Työnjohtaja, Savon Kuljetus Oy, esa.hottinen@savonkuljetus.fi, puh. 044 727 2556
Olli Kilponen, Siltavastaava, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, olli.kilponen@ely-keskus.fi,  puh. +358 295 038 267

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi