Oulujoen vesis­tö­alu­een virtaamat normaalilla tasolla

Oulujoen vesistöalueen tulovirtaamat ovat syksyn aikana olleet Hyrynsalmen reitillä normaalilla tasolla syyskuun hetkittäisestä voimakkaasta sateesta huolimatta. Sotkamon reitillä tulovirtaamat olivat loppukesän aikana tavanomaista pienemmät.

Syksyn sateiden myötä Oulujärven vedenpinta on ajankohtaan nähden keskimääräisellä tasolla.

Varautuminen jäädytysajoihin

Talven lähestyessä säännöstelyssä on tärkeää ylläpitää järvissä tilaa mahdollisille syystulville. Lisäksi tällä hetkellä varaudutaan jäädytysajojen tarvitsemaan tilaan  järvissä, jotta ne ovat valmiita vastaanottamaan alkutalven tulovirtaamia. Jäädytysajojen aikana erityisesti Oulujoen virtaamaa rajoitetaan, mikä voi aikanaan näkyä Oulujärven vedenpinnan nousemisena.

Jäädytysajot kestävät säätilanteesta riippuen useista viikoista jopa pariin kuukauteen. Jäädytysajot vaativat riittävän pakkasjakson, jotta virtaava vesi alkaa muodostaa jääkantta. Jääkannen muodostumista edesautetaan tasaamalla virtaamaa.

Hyrynsalmen reitin vesitilanne ja ennuste

Kiantajärvi on NN+ 198,66 m korkeudella ja on ajankohtaan keskimääräinen. Kiantajärven pinta voi vielä nousta ennen järven jäätymistä.

Vuokkijärven pinnankorkeus on NN+ 188,44 m ja se on ajankohdan keskimääräisestä pinnasta 1 cm ylempänä. Hieman riippuen tulovirtaamista, Vuokkijärven pinta on edelleen noususuunnassa.

Oulujärven pinta on NN+ 122,46 m, mikä on ajankohdan keskimääräiseen korkeuteen verrattuna 5 cm keskimääräistä ylempänä. Oulujärvenkin pinnan suunta on edelleen hieman noususuunnassa, riippuen alkutalven tulovirtaamista sekä sadannasta.

Sotkamon reitin vesitilanne ja ennuste

Ontojärven vesitilanne on ollut syksyllä normaalia kuivempi. Tulovirtaama Ontojärveen ja keskimääräinen juoksutus Ontojoessa ovat olleet ajankohtaan nähden normaalia pienemmät. Ontojärven pintaa pyritään nostamaan lähemmäs ajankohdan normaalia tasoa ennen järven jäätymistä. Tämän hetken tulovirtaamaennusteilla, lähtövirtaama Ontojärvestä tulee todennäköisesti olemaan selvästi alle ajankohdan keskimääräisen tason loppusyksyn ajan.

Sotkamon järvissä Kiimas- ja Nuasjärven tulovirtaamat ovat olleet syksyn aikana hyvin matalat. Nyt lähtökohtana on pintojen nostaminen keskimääräisen tasolle.

Ontojärven pinta on NN+ 158,53 mikä on 11 cm alle ajankohdan keskimääräisen pinnan.

Kiimasjärven pinta on NN+ 137,18 mikä on 22 cm alle ajankohdan keskimääräisen pinnan ja Nuasjärven pinta NN+ 137,09 mikä on 24 cm alle ajankohdan keskimääräisen pinnan.

Pyhäkosken voimalaitoksen yläveden pintaa lasketaan lyhytaikaisesti

Fortumin Pyhäkosken vesivoimalaitoksen Leppiniemen valvomorakennuksen vesilinjalla tehdään purkutöitä, jonka vuoksi Oulujoen vedenpintaa tullaan laskemaan lyhytaikaisesti Pällin ja Pyhäkosken välillä. Vedenpinnan arvioidaan olevan keskiviikkona 23.10. enimmillään noin metrin alempana tavanomaiseen verrattuna.

Säännöstellyt järvet mahdollistavat säätövoiman tuotannon

Mitä enemmän sääriippuvaista tuuli- ja aurinkoenergiaa lisätään, sitä enemmän sähköjärjestelmämme tarvitsee säätövoimaa. Vesivoimalla voidaan tuottaa energiaa silloinkin, kun sää on tuuleton eikä aurinko paista. Mahdollisuus vesivoiman säätämiseen tehotarpeen mukaan on taattava myös tulevaisuudessa. Säätökyvyllä varmistetaan, että hinnanvaihtelut pysyisivät maltillisempina. Vesistöjen säännöstely on myös tulvasuojelun kannalta tarpeellista ja sen avulla vähennetään tulvista aiheutuvia haittoja.

Mikael Heikkilä, Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstely, Fortum Oyj, mikael.heikkila@fortum.com, puh. 050 453 2857

Kimmo Keinänen, Kajaaninjoen ja Sotkamon järvien säännöstely, Kainuun Voima Oy, kimmo.keinanen@loiste.fi, puh. 040 068 9280

Teemu Kerttula, Ontojoen- ja järven säännöstely, UPM, teemu.kerttula@upm.com, puh. 040 180 1348

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi