Oulujoen vesistön kevättulvasta ennustetaan keskimääräistä

FORTUM OYJ LIIKETOIMINTATIEDOTE 21.3.2023

Oulujoen vesistöalueen lumen vesiarvo oli maaliskuun puolivälissä 160 mm, mikä on hieman ajankohdan pitkäaikaista keskiarvoa korkeampi. Kevättulvaennusteet näyttävät keskimääräistä tai hieman suurempaa kevättulvaa.

”Kevättulvan suuruuteen vaikuttaa voimakkaasti kevään aikainen sadannan toteutuminen sekä lumen sulamisvesien mahdollinen haihdunta ennen vesistöön tuloa”, kertoo Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstelystä vastaava Mikael Heikkilä Fortumilta.

Mikäli kevättulva muodostuu ennustetun kaltaiseksi, tullaan kesän tavoitetasot saavuttamaan Hyrynsalmen reitin säännösteltyjen järvien sekä Oulujärven osalta.

Oulujoen vesistöalueella vuosi 2022 oli keskimääräistä sateisempi

Oulujoen vesistöalueen vuoden 2022 kokonaissademäärä oli 633 mm, mikä on keskimääräistä 10 prosenttia enemmän. Oulujärven ja Kiantajärven kesän virkistyskäytön tavoitetaso alitettiin elokuun lopussa. Kotimaisen sähkön tarve kasvoi jo kesällä, minkä vuoksi säännösteltävien järvien pinnat olivat tavanomaista alempana koko syksyn. Vuoden loppuun mennessä pinnat saatiin tavanomaisille tasoille, millä varauduttiin mahdolliseen suureen sähkön kysyntään talvikaudella.

Alkuvuosi 2023 on toteutunut keskimääräistä sateisempana

Oulujoen vesistöalueen tammi-helmikuun sademäärä 90 mm oli 35 prosenttia keskimääräistä enemmän. Lauha talvi sekä sähkön säästötoimenpiteet ovat edesauttaneet sitä, että Oulujoen vesistön säännöstellyt järvet ovat lähellä pitkän aikavälin keskimääräistä tasoa. Oulujärven pinnankorkeus on nyt NN+ 121,91 metriä, joka vastaa viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoa.

Hyrynsalmen reitillä Kiantajärven pinnankorkeus on NN+ 196,79 metriä, joka on kahdeksan senttimetriä viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoa matalammalla. Vuokkijärven pinnankorkeus on NN+ 185,26 m, joka on 25 senttimetriä keskimääräistä matalammalla.

Sotkamon reitillä Ontojärven pinnankorkeus on nyt NN+ 155,65 metriä, joka on 42 senttimetriä keskimääräistä matalammalla. Ontojärven pintaa on laskettu viime vuosia nopeammin Katerman voimalaitoksen tulokanavalla keväällä tehtävien korjausten takia. Kiimasjärven pinnankorkeus on NN+ 136,83 metriä, joka on kolme senttimetriä keskimääräisen yläpuolella ja Nuasjärven pinnankorkeus on NN+ 136,57 metriä, joka on kahdeksan senttimetriä keskimääräisen yläpuolella.

Pällin vesivoimalaitoksella alkaa kolmoskoneiston peruskorjaus

Pällin vesivoimalaitoksella alkaa kolmoskoneiston pitkä peruskorjaus toukokuussa. Peruskorjaus kestää lokakuun puoleen väliin asti. Kesällä toteutetaan myös koko Pällin voimalaitoksen täyskeskeytys johtuen sähköverkossa tehtävistä perusparannustöistä. Täyskeskeytys kestää toukokuun puolesta välistä heinäkuun puoleen väliin. Töiden aikana ohijuoksutukset vaihtelevat Pällin padolla Oulujoen muun tuotantokyvyn vaatimasta vesimäärästä johtuen.

Ämmän vesivoimalaitoksella uusitaan automaatiojärjestelmä

Ämmän voimalaitoksen automaatiojärjestelmät uusitaan. Keskeytyksen aikana generaattori on pois tuotannosta ja vettä juoksutetaan, Kiantajärven säännöstelyn vuoksi ja Emäjoen muiden voimalaitosten sähköntuotannon tarpeisiin, ohijuoksutusluukusta.

Pyhäkosken vesivoimalaitoksella uusitaan 110 kV liityntäkaapelointia

Pyhäkosken voimalaitoksella jatketaan vuonna 2022 aloitettua voimalaitoksen liittämistä uuteen Leppiniemen sähköasemaan. Viimeisenä otetaan käyttöön kolmoskoneiston liitäntä, minkä vuoksi Pyhäkosken kolmoskoneistolla on tuotantokeskeytys toukokuussa. Keskeytyksen aikana voimalaitoksella voidaan aika ajoin joutua ohijuoksuttamaan vettä ohijuoksutusluukkujen kautta.

UPM:n Katerman vesivoimalaitoksella Ontojoella tehdään tulokanavan puuverhoilujen uusintaa

Ontojärven pinta lasketaan lähelle luparajan alarajaa viikoilla 15–17 puuverhoilujen uusinnan ajaksi. Tulokanavan puuverhoilun uusinnan takia Ontojärven pintaa on laskettu viime vuosia nopeammin. Verhoilujen uusinta on neljän vuoden projekti ja toteutetaan osissa laitoksen keväthuoltojen yhteydessä. Työt aloitettiin vuonna 2021.

Mikael Heikkilä, Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstely, Fortum, mikael.heikkila@fortum.com, puh. 050 453 2857

Kimmo Keinänen, Kajaaninjoen ja Sotkamon järvien säännöstely, Kainuun Voima Oy, kimmo.keinanen@loiste.fi, puh. 040 068 9280

Teemu Kerttula, Ontojoen- ja järven säännöstely, UPM, teemu.kerttula@upm.com, puh. 040 180 1348

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi