Oulujoen vesistön tulva toteutui ennusteita pienempänä

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 14.6.2022

Sademäärät Oulujoen vesistöalueella ovat alkuvuodesta vaihdelleet, mutta kokonaissadanta on keskimääräistä tasoa. Helmi- ja huhtikuussa saatiin keskimääräistä enemmän lumisadetta, kun taas maaliskuun alussa ja huhti-toukokuun vaihteessa jäätiin keskimääräisestä sademäärästä selvästi. Sademäärä toukokuun loppuun mennessä oli noin 175 mm.

Oulujoen vesistöalueella kevään tulvatilanne pysyi maltillisena. Tulovirtaamat nousivat voimakkaasti toukokuun vaihteessa, mutta tasoittuivat nopeasti keskimääräiselle tasolle. Suurimmat virtaamat koettiin toukokuun puolivälin tienoilla, jolloin myös jäät lähtivät alueen suurista järvistä, Vuokki-, Kianta- ja Oulujärvestä.

Oulujoen vesistön merkittävimmille säännöstellyille järville on määritetty säännöstelyrajoja tiukemmat pinnankorkeustavoitteet. Nämä ympäristölliset ja virkistyskäytön suositustasot eivät ole ehdottomia rajoja. Ne kuitenkin ohjaavat säännöstelyn suunnittelua siten, että kesän vedenkorkeudet pyritään saamaan ympäristön ja virkistyskäytön kannalta optimaalisille tasoille.

Kesän virkistyskäytön tavoitetasot saavutettiin kaikilla säännöstellyillä järvillä kesäkuun alussa. Kaikkien säännösteltävien järvien pinnat pyritään pitämään kesän tavoitetasoissa virkistyskäyttökauden ajan. Mikäli kesän tulovirtaamat ja sateet ovat vähäiset, niin tavoitetasot voivat alittua loppukesän aikana.

Järvikohtaiset tilanteet ja ennusteet

Oulujärvellä toteutettiin Oulujärven säännöstelyluvassa määrättyjä ruoppaustöitä kevään aikana, joiden takia keväistä pinnan alennusta aikaistettiin noin kuukaudella. Vedenpinnan laskulla varmistettiin ruoppaustöiden toteuttaminen turvallisesti. Oulujärven kesäkauden tavoitetaso on NN+ 122,50 metriä, johon päästiin kesäkuun alussa. Tämänhetkinen pinnankorkeus on NN+ 128,58 metriä.

Hyrynsalmen reitillä Kiantajärven pinnankorkeus NN+ 198,56 metriä, joka on hieman ajankohdan keskiarvoa alempana, mutta kuitenkin 6 cm alasuositusrajan yläpuolella. Vuokkijärven pinnankorkeus NN+ 188,62 metriä on hieman ajankohdan keskiarvoa alempana, mutta noin 12 cm alasuositusrajan yläpuolella.

Sotkamon reitillä Ontojärven pinnankorkeus on NN+ 158,97 metriä, joka on ajankohdalle tyypillisellä tasolla. Kiimasjärven pinnankorkeus on NN+ 137,71 metriä ja Nuasjärven pinnankorkeus on NN+ 137,61 metriä. Molemmilla järvillä kesän virkistyskäyttö otetaan huomioon pitämällä vedenkorkeutta nykyisellä tasolla.

Pällin voimalaitoksen tulvaluukun numero 1 peruskorjaus

Fortum korjaa Pällin vesivoimalaitoksen tulvaluukun numero 1. Kunnostustyö aiheuttaa rajoituksia patosillan liikenteelle. Yksi kaista pyritään pitämään koko ajan auki liikenteelle. Poikkeavista rajoituksista tiedotetaan tarkemmin työn edetessä. Työn aikana Pällin ja Utasen vesivoimalaitosten välisen jokiosuuden veden pinta tulee olemaan normaalia alempana töiden turvallisen suorittamisen takaamiseksi. Työt kestävät arviolta joulukuun puoleen väliin asti.

Satu Poutanen, Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstely, Fortum, satu.poutanen@fortum.com, puh. 040 0601185

Kimmo Keinänen, Kajaaninjoen ja Sotkamon järvien säännöstely, Kainuun Voima Oy, kimmo.keinanen@loiste.fi, puh. 040 068 9280

Jarkko Nyrhinen, Ontojoen- ja järven säännöstely, UPM, jarkko.nyrhinen@upm.com, puh. 040 571 9908

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy