Oulujoen virtaamat jatkuvat kovina jäiden tuloon saakka

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.11.2023

Oulujoen vesistöalueella on satanut tämän syksyn aikana ennätyksellisen paljon, mikä on kasvattanut myös virtaamia vesistössä. Virtaamat Oulujoessa tulevat jatkumaan suurina jäädytysajojen alkamiseen saakka, ja Hyrynsalmen reitin säännöstellyt järvet sekä Oulujärvi tulevat pysymään ajankohdan keskimääräistä pintaa korkeammalla.

Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) havaintoaineistojen mukaan tulovirtaamat Oulujoen vesistöalueella ovat olleet tänä syksynä harvinaisen suuret. Syyskuun puolivälistä lokakuun loppuun yltävällä jaksolla havaittu virtaamasumma Oulujärveen on ollut suurin vuodesta 1962 alkavalla tarkastelujaksolla. Myös luonnontilaisten järvien vedenpinnat ovat korkealla, esimerkiksi Lammasjärven pinta nousi lokakuun lopussa korkeammalle kuin koskaan aiemmin elo-marraskuussa vuodesta 1937 alkaneella havaintojaksolla. Myös elokuussa luonnontilaiset järvien vedenkorkeudet olivat tavanomaista korkeammalla heinä-elokuun sateiden johdosta.

Oulujoen veden lämpötila on laskenut alle kahden asteen. Kun vesi on suunnilleen nolla-asteista ja pakkasta on riittävästi jääkannen muodostumiselle, aloitamme Oulujoella jäädytysajon. Jäädytysajo tarkoittaa tasaista noin 200–270 m3/s virtaamaa. Jääkannella pyritään estämään supon muodostumista.

Kehotamme järvien rantojen ja jokivarsien kiinteistönomistajia varautumaan poikkeukselliseen tilanteeseen ja suojaamaan omaisuuttaan vielä ennen jäiden muodostumista, esimerkiksi siirtämällä mahdollisuuksien mukaan veneet ja laiturit pois vedestä tai varmistamalla niiden kiinnitys.

Järvikohtaiset tilanteet ja ennusteet

Oulujärven tämänhetkinen pinnankorkeus on NN+ 122,72 metriä, joka on 29 senttimetriä ajankohdan keskiarvoa ylempänä.

Hyrynsalmen reitillä Kiantajärven pinnankorkeus NN+ 199,24 metriä, joka on ajankohdan keskiarvoa 49 senttimetriä ylempänä. Vuokkijärven pinnankorkeus NN+ 189,00 metriä on ajankohdan keskiarvoa 46 senttimetriä ylempänä.

Sotkamon reitillä Ontojärven pinnankorkeus on NN+ 158,98 metriä, joka on ajankohdan keskiarvoa 18 senttimetriä ylempänä. Kiimasjärven pinnankorkeus on NN+ 137,92 metriä eli noin 36 senttimetriä ajankohdan keskiarvoa ylempänä, ja Nuasjärven pinnankorkeus on NN+ 137,64 metriä, eli noin 19 senttimetriä ajankohdan keskiarvoa ylempänä.

Mikael Heikkilä, Oulujoen ja Hyrynsalmen reitin säännöstely, Fortum, mikael.heikkila@fortum.com, puh. 050 453 2857

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: