Puro avasi kolmannen huutokauppansa  – Yritykset ovat halukkaita maksamaan hiilidioksidin poistosta

Puron kolmas huutokauppa alkoi maanantaina 17.6. Kolmepäiväinen huutokauppa sulkeutuu keskiviikkona 19.6. kello 12.00. Puro-huutokaupat ovat avoinna kaikille yrityksille, jotka pystyvät poistamaan hiilidioksidia tai jotka haluavat osallistua ilmastotavoitteiden täyttämiseen.

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 edelläkävijäyrityksen hanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa. Yritykset, mukana mm. Fortum, Compensate Foundation, St1, Pöyry Management Consulting, Yara Suomi Oy, Lassila & Tikanoja, Orbix, Nordic Offset, South Pole, SOK ja SEB yhdistivät hankkeessa voimansa yli toimialarajojen.

"Puro yhteismitallistaa eri CO2-poistomenetelmät siten, että poistotonni on poistotonni", sanoo Puron tarjonnan kehittämisestä vastaava Marianne Tikkanen. Huutokaupassa ostaja voi valita maan ja poistomenetelmän, tai jättää ostotarjouksen mille tahansa menetelmälle. "Oletimme, että valtaosa osallistujista haluaisi valita poistotavan, mutta kahden huutokauppakierroksen perusteella suurin osa arvostaakin tehokkuutta, eli eniten poistotonneja samalla rahalla", Tikkanen kertoo.

Puro järjestää kokeiluvaiheessa tiheään tahtiin kolme huutokauppaa. "Vain keskiarvo-hinta per poistotonni on julkaistu, koska halusimme tarkkailla aitoja reaktioita ilman että vaikutamme markkinoihin", sanoo Puron huutokauppajärjestelyistä vastaava Antti Vihavainen. "Oppimista onkin tapahtunut. Toisen huutokaupan hintahajonta oli selvästi pienempi kuin ensimmäisen. Huutokaupassa hinta määräytyy kuitenkin yksilöllisesti 'pay-as-bid' periaatteella eli ostaja maksaa tarjoamansa hinnan, jos tarjous menee läpi", Vihavainen kertoo.

Vihavainen on mielissään konseptin onnistumisesta: "Hienoa nähdä, että Puro toimii niin luotettavasti, että yrityksen ovat oikeasti halunneet maksaa Puron sertifikaateista." Puron operatiivinen toiminta laitettiin pystyyn 71 päivässä. Tässä ajassa kirjoitettiin säännöt, rakennettiin alustat, auditoitiin poistomenetelmä-laitokset ja avattiin ensimmäinen huutokauppa tarjouksille. "Kiitos tästä kuuluu todella ketterille yrityksille Puro ekosysteemissä, sekä loistaville alihankkijoille ja Fortumin trading-osaamiselle", kehuu Tikkanen joukkuetta.

Marianne Tikkanen, Supply Development, +358 50 439 7779, marianne.tikkanen@fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi