Riku Rantala ja Fortum edistävät ilmastonmuutoskeskustelua uudessa televisiosarjassa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 13.10.2020

Toimittaja Riku Rantala ottaa ilmastonmuutoksen käsittelyynsä uudessa televisiosarjassa. Nelosella marraskuun yhdeksäntenä alkava sarja on tehty yhteistyössä Fortumin kanssa.

“Ilmastonmuutos ei loppunut pandemiaan. Sen sijaan se – yhdessä käynnissä olevan teknologisen murroksen kanssa – on nostanut esiin ainakin itselleni ison joukon uusia kysymyksiä. Kysymyksistä tärkein on: miten ihmeessä elämäntapamme ikinä saadaan sovitettua maapallon kantokykyyn? Keskustelu ilmastonmuutoksesta ajautuu helposti poteroihin: toisten lentokilometrien laskemiseen tai lihaanien ja vegaanien taisteluun. Vaihtoehtojen punninnan sijaan ilmatilan täyttävät syyttely ja toisaalta vastuun välttely. Me haluttiin molemmat, minä ja Fortum, yrittää yhdessä jotain muuta – laajaa ja faktapohjaista keskustelua ilmastonmuutoksesta. Ja nyt se toteutuu: päätettiin tehdä Fortumin rahoittama tv-ohjelmasarja niin, että minulla on toimittajana täysin vapaat kädet tehdä journalismia”, toteaa ohjelman juontaja Riku Rantala.

Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta on kuusiosainen ohjelmasarja, joka käsittelee ilmastonmuutosta eri näkökulmista. Madventures- ja Docventures ‑ohjelmista tutuksi tulleen Rantalan tarkasteluun pääsevät etenkin eniten päästöjä aiheuttavat yhteiskunnan osa-alueet. Ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään etsitään julkisen sektorin, yritysten ja yksittäisen kuluttajan näkökulmista. Ohjelman tavoitteena on tuoda ilmastonmuutoskeskustelu uudelle tasolle suuren yleisön keskuudessa, ratkaisukeskeisesti ja faktoihin nojaten. Rantalan vieraana on eri alojen asiantuntijoita ja mielipidevaikuttajia, jotka pääsevät vastaamaan suomalaisia eniten askarruttaviin ilmastokysymyksiin.

Ohjelmasarja on uudenlainen yhteistyö, jossa Fortum on tarjonnut asiantuntijatukea ohjelman ideointiin ja teemoihin sekä toimii ohjelman rahoittajana. Rantalalla on toimittajana täysi journalistinen vapaus sisällön ja vierasvalintojen suhteen.

”Ilmastonmuutos on maapallon ja ihmiskuntamme suurin haaste. Samalla ilmastonmuutoskeskustelu on jakaantunutta, ja aiheesta liikkuu paljon väärää tietoa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Halusimme tarjota koko kansalle ohjelman, jossa ilmastonmuutosta käsitellään objektiivisesti, ketään syyttämättä ja faktoihin perustuen, mutta samalla myös innostavalla tavalla”, sanoo Fortumin johtoryhmän jäsen, yhteiskuntasuhdejohtaja Arto Räty.

Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta alkaa Nelosella 9. marraskuuta kello 19. Kuusiosaisen sarjan uusi jakso ilmestyy maanantaisin. Tunnin mittaiset jaksot löytyvät ensiesitystensä jälkeen myös Ruudusta.

Ohjelmassa käsiteltävät sata ilmastoa koskevaa kysymystä kerätään suomalaisilta; kysymyksiä voi esittää 13. lokakuuta alkaen osoitteessa 100kysymysta.fi sekä sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #100kysymystä. Keskustelu jatkuu sosiaalisessa mediassa koko sarjan ajan aihetunnisteella #100kysymystä.

Ohjelmaan liittyvää materiaalia voit ladata osoitteesta 100kysymysta.fi

Elise Pietarila
Vastaava tuottaja, toimitusjohtaja
Gimme Ya Wallet