RUSNANO ja Fortum tutkivat yhteistyömahdollisuutta tuulivoimassa Venäjällä

FORTUM OYJ VERKKOTIEDOTE 24.11.2016

RUSNANO ja Fortum ovat tänään allekirjoittaneet alustavan yhteistyösopimuksen, jonka mukaan yhtiöt tutkivat mahdollisuutta rakentaa tuulivoimakapasiteettia useamman sadan megawatin verran Venäjällä. RUSNANO on Venäjän valtion omistama kehitysyhtiö. Yhteistyön eteneminen riippuu useista tekijöistä, kuten Venäjällä edellytettävistä tuulivoimakomponenttien kotimaisuusvaatimuksista.

Uusiutuva sähköntuotanto on oleellinen osa Fortumin strategiaa Venäjällä. Fortum rakentaa parhaillaan Venäjän suurinta tuulivoimapuistoa Uljanovskin alueelle. Tuulipuiston kapasiteetti 35 megawattia ja sen on määrä valmistua ensi vuoden aikana. Lisätietoa joulukuussa 2015 julkistetusta Uljanovskin tuulivoimaprojektista.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. (Nasdaq Helsinki: FUM1V). www.fortum.com/fi

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi