S&P Global Ratings vahvistaa Fortumin BBB luottoluokituksen ja laskee Uniperin luottoluokituksen tasolle BBB-, molemmat negatiivisin näkymin

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 16.5.2022 KLO 20.23

S&P Global Ratings (S&P) on saanut päätökseen Fortumin luottoluokituksen tarkastelun ja vahvistaa pitkän aikavälin luottoluokituksen pysyvän tasolla BBB, negatiivisin näkymin. S&P laskee Fortumin tytäryhtiön Uniperin pitkän aikavälin luottoluokituksen tasolta BBB tasolle BBB-, negatiivisin näkymin. Samalla S&P vahvistaa, että Fortumin likviditeetti on ”riittävä” ja liiketoimintariski ”tyydyttävä”. Vuodesta 2018 S&P:n luottoluokitus sekä Fortumille että Uniperille on ollut tasolla BBB.

S&P:n mukaan luottoluokituspäätöksen taustalla ovat Venäjän toiminnot, jotka heikentävät konsernin liiketoimintaprofiilia, sekä riski venäläisen kaasun tuontirajoituksista, jonka S&P ei odota lieventyvän lyhyellä aikavälillä. Tämänhetkisen markkinaympäristön ja geopoliittisen tilanteen vuoksi S&P arvioi, että Uniperin tuloksen ennustaminen käy vaikeammaksi ja että Uniperin liiketoimintaportfoliossa on pitkällä aikavälillä merkittäviä riskejä. Fortumin kohdalla S&P pitää riskinä velkasuhteen heikkenemistä Uniperin mahdollisten rahoitustarpeiden vuoksi. Negatiiviset näkymät johtuvat siitä, että S&P uskoo Ukrainan sodan aiheuttamien riskien jatkuvan Euroopan kaasumarkkinoilla lyhyellä aikavälillä.

Venäläiseen kaasuun kohdistuvien tuontirajoitusten riskiä ja siitä aiheutuvia taloudellisia seurauksia on kuitenkin vaikea arvioida, kun otetaan huomioon liiketoiminnan merkitys Uniperille ja erittäin voimakkaasti heiluvat kaasun hinnat sekä toisaalta vaikutuksia lieventävät tekijät. Yksi lieventävä tekijä on menossa oleva Saksan Energiaturvallisuuslain uudistus, joka antaisi kaasuntoimittajille oikeuden siirtää kasvaneet kaasun hankintakustannukset asiakkailleen merkittävien tuontirajoitusten toteutuessa. Lain uudistus on parhaillaan hyväksymisvaiheessa. Fortum on myös ilmoittanut viime viikolla valmistelevansa hallittua poistumista Venäjältä, joka pienentäisi konsernin Venäjä-riskejä. Ensisijaisena vaihtoehtona on liiketoimintojen myynti. Myös Uniper on valmistellut listatun tytäryhtiönsä Unipron mahdollista myyntiä. Prosessin odotetaan jatkuvan mahdollisimman pian.

Fortumin tavoitteena on vähintään BBB luottoluokitus, jotta yhtiö voi varmistaa taloudellisen joustavuuden ja rahoituksen hyvän saatavuuden. Tällä hetkellä Fortumilla on lähes kuusi miljardia euroa käyttämättömiä lyhyt- ja pitkäaikaisia valmiusluottoja. Maaliskuun 2022 lopussa rahoitusnettovelan ja vertailukelpoisen käyttökatteen suhde oli 1,0 eli selvästi alle tavoitetason, joka on ”alle 2”.

Fortum on tänään allekirjoittanut sitovan sopimuksen uuden pitkäaikaisen 5,5 miljoonan euron valmiusluoton järjestämisestä Barclaysin ja BNP Baribasin kanssa. Tämä valmiusluotto korvaa aikaisemman kesäkuussa 2023 erääntyvän 1,75 miljardin euron valmiusluoton sekä heinäkuussa 2022 erääntyvän 3,0 miljardin euron valmiusluoton.

Lisätietoja Uniperin luottoluokituksesta on luettavissa Uniperin tänään julkaisemasta pörssitiedotteesta (”ad hoc”).

Linkki: Uniper Downgraded To 'BBB-' On Exposure To Russia, Fortum Affirmed At 'BBB'; Outlooks On Both Negative

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Nora Hallberg, IR-päällikkö, puh. 040 720 1775
Jouni Huttunen, rahoitusjohtaja, puh. 050 452 4649

Media:
Fortum News Desk 040 198 2843

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy