S&P Global Ratings vahvistaa Fortumin luottoluokituksen tasolle BBB negatiivisin näkymin Uniperin vakautuspaketin jälkeen

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 3.8.2022 KLO 18.45

S&P Global Ratings (S&P) on saanut päätökseen Fortumin luottoluokituksen tarkastelun ja vahvistaa pitkän aikavälin luottoluokituksen pysyvän tasolla BBB, negatiivisin näkymin. S&P asetti sekä Fortumin että sen tytäryhtiö Uniperin luottoluokitukset CreditWatch Negative -tarkkailuun 5.7.2022.

S&P teki päätöksensä sen jälkeen kun Fortum ja Uniper 22.7.2022 ilmoittivat sopineensa Saksan hallituksen kanssa kattavasta vakautuspaketista Uniperille. Vakautuspaketti lieventää Venäjän asettamien kaasun vientirajoitusten vaikutuksia Uniperiin ja sisältää erilaisia toimenpiteitä yhtiön taloudellisen aseman tukemiseksi. Osapuolet ovat muun muassa sopineet siitä, että Saksan valtio hankkii 30 prosentin omistusosuuden Uniperista.

S&P arvioi, että Uniperin vakautuspaketti estää lisäkustannusten kertymisen Fortumille ja katsoo Fortumin taloudellisen altistumisen olevan rajattu. Negatiivisten näkymien taustalla ovat S&P:n mukaan Uniperin vaikutus Fortumiin siihen saakka, kunnes Euroopan komissio hyväksyy vakauspaketin, sekä yhtiön strategiaan liittyvät pitkän aikavälin epävarmuustekijät.

S&P vahvisti  29.7.2022 Uniperin pitkän aikavälin luottoluokituksen pysyvän tasolla BBB- negatiivisin näkymin vakautuspaketin seurauksena. Lisätietoja Uniperin luottoluokituksesta on saatavilla 29.7. julkaistuissa Fortumin sijoittajauutisessa sekä Uniperin lehdistötiedotteessa, jotka ovat saatavilla yhtiöiden nettisivuilla.

Fortumin tavoitteena on vähintään tason BBB luottoluokitus, jotta yhtiö voi varmistaa taloudellisen joustavuuden ja rahoituksen hyvän saatavuuden.

Linkki S&P:n raporttiin: Finland-Based Power Company Fortum 'BBBA-2' Ratings Affirmed Following Uniper Support Package; Outlook Negative

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150
Jouni Huttunen, rahoitusjohtaja, puh. 050 452 4649

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy