Sisäpiiritieto: Uniper tiedotti merkittävästi tappiollisesta tuloksesta ja oman pääoman laskemisesta alle 50 prosenttiin osakepääomasta – ei vaikutusta Fortumiin

FORTUM OYJ SISÄPIIRITIETO 25.10.2022 KLO 19.49

Uniper SE on tänään julkaissut pörssitiedotteen merkittävästi tappiollisesta yhdeksän kuukauden tuloksestaan. Venäjän kaasun tuontirajoitukset ja niihin liittyvät korvaavan kaasun hankintakustannukset ovat heikentäneet Uniperin taloudellista asemaa.

Uniperin mukaan tuloskehitys on vaikuttanut myös Uniper SE:n Saksan kirjanpitokäytännön mukaiseen omaan pääomaan ja Uniper SE:n oma pääoma on laskenut alle 50 prosenttiin Uniper SE:n rekisteröidystä osakepääomasta.

Fortum tiedotti 21.9.2022, että Fortum, Saksan hallitus ja Uniper allekirjoittivat periaatesopimuksen pitkäaikaisesta ratkaisusta, jolla Fortum myy koko Uniper-omistuksensa Saksan valtiolle. Sovitun järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä useita viranomaishyväksyntöjä sekä Uniperin ylimääräisen yhtiökokouksen päätöksen. Uniperin ylimääräinen yhtiökokous on tällä hetkellä suunniteltu pidettävän joulukuun 2022 toisella puoliskolla.

Sopimuksen myötä Uniperia ei enää yhdistellä Fortum-konserniin. Uniper esitetään vuoden 2022 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksessa lopetettuna toimintona. Edellisten vuosineljännesten aikana Fortum on kirjannut merkittäviä tappioita pääasiassa johtuen Uniperin kirjaamista varauksista ja käyvän arvon negatiivisista muutoksista Venäjän kaasurajoituksiin liittyen. Uniperin lisätappiot kolmannella vuosineljänneksellä tai siitä eteenpäin eivät vaikuta Fortum-konsernin kokonaistulokseen.

Pörssitiedote oikaistuista luvuista julkaistiin 6.10.2022.

Uniperin julkaisema tiedote on luettavissa yhtiön verkkosivuilla.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortum on energiayhtiö, joka edistää muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Tehtävämme on huolehtia energian toimitusvarmuudesta ja edesauttaa nopeaa ja luotettavaa siirtymää hiilineutraaliin talouteen
tarjoamalla asiakkaillemme ja yhteiskunnalle puhdasta energiaa ja kestäviä ratkaisuja. Fortumin ydinliiketoiminta on Pohjoismaissa ja se koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähkön tuotannosta, sähkön myynnistä, kaukolämmöstä sekä kierrätys- ja jäteliiketoiminnasta. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi