Utos- ja Kutujoella tehdään merilohen ja taimenen vaelluspoikasten koepyyntiä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 30.5.2024 klo 11.00

Fortum on aloittanut alasvaeltavien merilohen ja taimenen vaelluspoikasten, eli smolttien koepyynnin Utos- ja Kutujoella.

Fortum toteuttaa vuosittain merilohen ja -taimenen kutuparien ylisiirtoja Montan ylisiirtolaitteelta Utos- ja Kutujokeen. Lisäksi molempiin jokiin istutetaan yksivuotiaita lohen ja taimenen poikasia. Ylisiirrettyjen kalojen lisääntymistä ja istukkaiden menestymistä on seurattu sähkökoekalastuksin. Hanke tehdään Oulujoen moninaiskäytön puitesopimuksen mukaisesti.

Pyynti on käynnistetty molemmilla joilla toukokuun loppupuolella, ja se jatkuu smolttien vaelluskauden ajan. Pyynti lopetetaan veden lämmettyä noin 20 asteeseen tai viimeistään 10.6. mennessä. Alasvaeltavien smolttien koepyyntiä tehdään Utos- ja Kutujoella vuosina vuosina 2024 ja 2025.

Koepyydysten toimivuuden testaamiseksi sekä Utos- että Kutujokeen on istutettu 300 viljelyperäistä lohismolttia. Molemmista joista on saatu saaliiksi luonnossa kasvaneita smoltteja, joista suurin osa on rasvaeväleikattuja eli peräisin alueelle tehdyistä pienpoikasistutuksista. On myös saatu havaintoja yksittäisistä ehjäeväisistä poikasista, jotka ovat mahdollisesti alueelle siirrettyjen emokalojen jälkeläisiä. Molemmista joista on saatu saaliiksi sekä taimenia että lohia.

Tulevina vuosina on tarkoitus selvittää Kutu- ja Utosjoen vaelluspoikasten avustettua siirtoa patojen ohi sekä arvioida toimenpiteiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta, mihin vaelluspoikasten koepyynti liittyy. Vaelluspoikasten kiinniotto ja ylisiirto Utos- ja Kutojoella on Oulujoen vesistöalueen Vesistövision mukainen toimenpide.

Katri Hämäläinen, Fortum, ympäristöpäällikkö, puh. 040 162 3901

Mukana kalan vaelluksella

Vesistövisio 2035 -hanke

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi