Mainonnan tehoa mittaava puheluanalytiikka käytössä ensi kertaa Suomessa

Report this content

Mediayhtiöille ja mainostajille älykkäitä puheluratkaisuja tarjoava Freespee AB on lanseerannut mainostajille tarkoitetun analytiikkapalvelun Suomessa. Testivaiheen yhteistyökumppaneina ovat olleet mediatoimisto Dagmar, sekä web-analytiikkatalo Snoobi.

Mainostaja voi nyt verkkosivujen kävijämäärien ja mainosten klikkausten lisäksi todentaa sisääntulevien puheluiden määrän. ”Freespee Analytics tarjoaa tehokkaan monikanavaisen työkalun, jolla pystymme selvittämään asiakkaillemme, paljonko he saavat sisääntulevia asiakaspuheluita eri kanavista: Verkkomainonnan lisäksi printistä, outdoorista, televisiosta tai radiosta. Lisäksi työkalulla on helppo vertailla eri mainospaikkoja, sekä myös mainosten eri versioiden vaikutusta niiden tehoon”, kertoo Dagmarin strateginen suunnittelija Tero Pajunen.

Snoobin perustaja ja teknologiajohtaja Pekka Koskinen korostaa hyötyjä pk-yrityksille: ”Mittaamisen lisäksi yritykset saavat reaaliaikaista ja selkeää statistiikkaa puheluiden määrästä, kellonajasta sekä siitä, moneenko niistä ehditään vastaamaan. Näin resursseja voidaan allokoida uudelleen, jottei arvokkaita puheluita menisi sivu suun.” Freespeen asiakkaina ovat jo Fonecta sekä Eniro, jotka ovat lähivuosina saaneet paljon uusia kilpailijoita. Koskinen korostaa, ettei uusiin kanaviin kannata suin päin rynnätä, jos analytiikka ei ole kunnossa: ”Snoobin ja Freespeen avulla yritykset näkevät suoraan, paljonko nämä aidosti tuovat lisää myyntiliidejä.” Samalla puheluiden vastausprosenttia voidaan nostaa: Freespeen analytiikan mukaan jopa 35% eri mainoslähteistä tulevista puheluista jää vastaamatta.

”Olemme toistaiseksi keskittyneet isoihin mediayhtiöihin Pohjois-Euroopassa, mutta mediatoimistoille sekä mainostajille suunnatun palvelun lanseeraamme ensimmäisenä Suomessa.” kertoo Freespeen Suomen liiketoiminnasta vastaava Juhani Polkko. ”Puheluanalytiikka on arkipäivää jo Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Yleensä Suomi seuraa perässä muuta Eurooppaa mainonnan kehityksessä, mutta kun on kyse mainospanostusten tuoton määrittelystä, ollaankin täällä yllättävän hyvin kuulolla. Mittaaminen on perinteisesti perustunut kyselytutkimuksiin, mutta tulevaisuudessa kaikki viestinnän ja mainonnan mittaaminen on digitaalista – siis paljon tarkempaa ja läpinäkyvämpää”, hän lisää.

Freespeen toimitusjohtajan Carl Holmquistin mukaan jopa 60% mainonnan kautta tulevista puheluista johtaa kauppaan, kun sama konversio verkkoliikenteestä on vain 1-2%. Verkkosivustoista sekä digitaalisista mainoskanavista on tullut merkittävä tiedonhakulähde, mutta silti monet vakavissaan liikkeellä olevat ostajat tarttuvat luuriin heti löytäessään kiinnostavan kohteen tai palvelun.

Mainostajille Freespee Analytics -palvelua tarjotaan mainos- ja mediatoimistojen, sekä verkkoliiketoimintaan erikoistuneiden palveluyritysten kautta.

--

Freespee AB on Ruotsin Uppsalassa päämajaansa pitävä palvelu- ja ohjelmistoyritys, joka kehittää älykkäitä viestintä- ja analytiikkaratkaisuja markkinoijien, mediayritysten sekä kuluttajien tarpeisiin. Yrityksen asiakkaina on johtavia mediataloja Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Saksassa sekä Iso-Britanniassa. Freespeen puhelujärjestelmän kautta on välitetty jo satoja tuhansia puheluita. Vuonna 2008 perustettu yritys kuuluu pääomasijoittaja Inventure Oy:n Media Technology –portfolioon.

Dagmar Oy on Suomen suurin mediatoimisto, joka palvelee maan johtavia mainostajia sekä kansainvälisiä asiakkaita 120 asiantuntijan voimin. Dagmar toimii kumppanina niin mediaostojen käytännön hoitamisessa kuin mediasuunnittelussa ja sen ratkaisut perustuvat kokemukseen ja tiukkaan tutkimustietoon. Dagmar on osa Salomaa Yhtiöitä, ja sen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Vuonna 2004 perustettu Snoobi Oy on suomalainen Online Business Intelligence -toimintaan (OBI) keskittynyt ohjelmistopalveluyritys, jonka tehtävä on tukea asiakkaiden liiketoimintaa, markkinoinnin ja myynnin analysointia, suunnittelua ja päätöksentekoa. Snoobi Oy työllistää noin 50 web-analytiikan ammattilaista ja se valittiin vastikään arvostetulle kasvuyritysten Red Herring 100 Europe –listalle.

Juhani Polkko
Country Manager, Finland