Fujitsu modernisoi Valion MOT-maidontilitysjärjestelmän

Helsinki 7.10.2014 – Fujitsu Finland Oy ja Valion hankintaosuuskunnat ovat sopineet MOT-maidontilitysjärjestelmän modernisoinnista. Samalla nettiportaali Valma siirtyy Fujitsun NetCommunity-julkaisujärjestelmään, ja käyttöön tulee Fujitsun vahva mPollux -tunnistus- ja pääsynvalvontapalvelu. Hybridiratkaisu yhdistää fiksusti eri toteutusmallien parhaat puolet.

Valion hankintaosuuskuntien maidontilitysjärjestelmä MOT on yksi yrityksen tärkeimmistä sovelluksista. Visual Basic -pohjainen järjestelmä otettiin käyttöön jo vuonna 1998 ja nyt sen elinkaari lähestyy loppuaan. Hyvin palvellutta ja toimivaa ratkaisua ei kuitenkaan kuopata ja korvata kokonaan uudella, vaan se modernisoidaan.

”MOT-järjestelmä on meille erittäin kriittinen, sillä sen avulla hoidetaan lähes kaikki toimintomme kirjanpitoa ja myyntitoimintaa lukuun ottamatta. Jos MOT ei toimi, mikään muukaan ei pelaa”, toteaa Osuuskunta Länsi-Maidon toimitusjohtaja Kari Aakula.

Nykyisen MOT-järjestelmän haasteita ovat Aakulan mukaan hajanaisuus, heikko käytettävyys ja integraatioiden vaikeus.

”On hankalaa, kun tietoja pitää kerätä eri lähteistä ja koota yhteen Excelillä. Suurin ongelma on kuitenkin vanhanaikainen ja hankala ohjelmointikoodi, jolle ei ole enää osaajia eikä kehitystyö onnistu.”

Fujitsun kehittämä globaali modernisointiratkaisu siirtää MOT-järjestelmän uuteen VB.net-ympäristöön. Työ tapahtuu lähes kokonaan automaattisesti.

”Modernisointiratkaisumme perustuu huippuluokan välineisiin, joilla on toteutettu useita vaativia modernisointeja sekä Suomessa että ulkomailla. Työstä noin 95 prosenttia on automatisoitu. Näin relevantit toiminnallisuudet saadaan siirrettyä kustannustehokkaasti uuteen ympäristöön. Ainoastaan muuttuvat ja uudet ominaisuudet koodataan käsin”, kuvailee Account Manager Juha Kiukkonen Fujitsusta.

”Päädyimme jatkamaan yhteistyötä Fujitsun kanssa, koska heillä on hyvä tuntemus liiketoiminnastamme ja siihen liittyvistä erityispiirteistä. Lisäksi meillä on pitkä yhteinen historia, joten fujitsulaiset tietävät mitä haluamme ja meille on kehittynyt yhteinen kieli. Tietenkin myös hinta-laatusuhteen piti olla kohdallaan”, Kari Aakula selvittää.

Uuden ratkaisun toteutus alkoi elokuussa 2014. Sen on määrä tulla käyttöön vuoden 2015 jouluun mennessä. Modernisoinnin jälkeen uusi MOT-järjestelmä siirtyy Fujitsun konesalin kapasiteettipalveluihin hoidettavaksi jatkuvana palveluna.

Lisää tietoa:
Osuuskunta Länsi-Maito
Toimitusjohtaja Kari Aakula
p. 050 3840 975, kari.aakula@valio.fi

Fujitsu Finland Oy
Account Manager Juha Kiukkonen
p.
050 5900 416, juha.kiukkonen@fi.fujitsu.com

MOT-järjestelmä (Maidon osto tiloilta) kokoaa maidon tilityksiin ja laatuun liittyvät tiedot yhteen ja laskee niiden perusteella summan, jonka osuuskunnat maksavat maidon tuottajille. Lisäksi MOT-järjestelmän avulla hallitaan osuuskuntien jäsenasioita sekä tuote- ja tarvikemyyntiä. MOT-järjestelmän suunnittelu alkoi vuonna 1997 ja se tuli käyttöön vuotta myöhemmin.

Valma-nettipalvelua käyttää Valion osuuskunnan työntekijöiden lisäksi noin 7 000 maidontuottajaa. Valmassa tuottaja voi selata omaa tuotantoaan koskevia tietoja, esimerkiksi maidon määrää, laatua, hintaa ja tilityksiä sekä lisäksi lukea ohjeita ja tiedotteita.

Valio on Suomen suurin maidonjalostaja, joka on toiminut suomalaisen maidontuotannon hyväksi jo lähes 110 vuotta. Valio Oy:n omistaa 18 osuuskuntaa. Valioryhmään niistä kuuluu 7 osuuskuntaa, joissa on noin 7 500 maidontuottajaa. Valio maksaa toimintansa tuoton omistajilleen, Valioryhmän maidontuottajille. Liikevaihto vuonna 2013 oli noin kaksi miljardia euroa. Valion henkilöstömäärä on noin 4 600 henkilöä. Suomessa on Helsingin Pitäjänmäessä sijaitsevan pääkonttorin lisäksi 14 toimipaikkaa. Valiolla on 5 tytäryhtiötä, joissa työskentelee yhteensä noin 1 000 henkilöä. Tytäryhtiöt ovat Venäjällä, Ruotsissa, Virossa, Kiinassa ja USA:ssa. Lisää tietoa: www.valio.fi

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 162 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (46 miljardia USD) 31.3.2014 päättyneellä tilikaudella. Suomessa Fujitsun palveluksessa työskentelee 2 600 ihmistä. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi