• Fujitsu/

Fujitsu selvitti: Pohjoismaat ja Britannia ovat edelläkävijöitä kaupan eri kanavien yhdistämisessä

Helsinki 28.9.2015 – Tuoreen tutkimuksen mukaan vähittäiskauppiaat muuttavat liiketoimintaansa monikanavaiseksi pystyäkseen täyttämään asiakkaiden odotukset. Monikanavaisuuden aste vaihtelee laajasti Euroopan maissa. Pierre Audoin Consultants -tutkimusyhtiö (PAC) haastatteli eurooppalaisia vähittäiskauppiaita touko- ja kesäkuussa. Fujitsu oli yksi tutkimuksen tilaajista.

Pohjoismaiset vähittäiskauppiaat ovat yhdistäneet verkkokaupan perinteiseen kauppaan laajimmin (75 prosenttia vastaajista) ja 66 prosenttia myy tuotteitaan myös mobiilikanavissa. Brittiläisistä kauppiaista yli puolet pitää digitaalisia kanavia tärkeinä, mutta saksalaisista vain vajaa kolmannes ja italialaisista neljännes.

”Myymälätyöntekijöiden täytyy saada reaaliaikaista ja tarkkaa valikoimatietoa mahdollisimman nopeasti ja helposti. Tämä vaatii selkeän käyttöliittymän ja työntekijöiden säännöllistä kouluttamista”, sanoo Fujitsun maailmanlaajuisista verkkokauppapalveluista vastaava johtaja Richard Clarke.

”Vähittäiskaupassa kysyntä vaihtelee erittäin nopeasti. Siksi kauppiaiden kannattaa valita monikanavaratkaisu, jota voidaan muuntaa ympäristön muuttuessa. Näin kauppias pysyy asiakasta edellä.”

Liki 70 prosenttia eurooppalaisista vähittäiskauppiaista kertoo digitaalisen kaupan laajentamisen olevan yksi tärkeimpiä lyhyen aikavälin tehtäviä.

Monikanavaisuus nähdään liiketoiminnan eikä tietohallinnon haasteena. Yli 90 prosenttia vähittäiskauppiaista kertoi, että monikanavastrategiaa johtaa toimitusjohtaja tai myynnin ja markkinoinnin johto. Monikanavaisen strategian toteuttamisessa vaativimpana pidetään pitkän aikavälin kanavaintegraatiostrategian kehittämistä (80 prosenttia vastaajista), organisaation rakenteen muuttamista (70 prosenttia) ja asiakkaiden käyttäytymisen ymmärtämistä eri kanavissa (70 prosenttia).

Tällä hetkellä vain harvat kauppiaat (6 prosenttia) ovat ottaneet käyttöön kanavariippumattomia integraatioratkaisuja, jotka voisivat tukea johtoa näiden haasteiden ratkaisemisessa. Miltei puolet eurooppalaisista kauppiaista suunnittelee merkittäviä tietoteknisiä investointeja monikanavaisuuden tueksi seuraavien kahden vuoden aikana.

Tulokset perustuvat PAC:n tekemään kyselyyn, johon osallistui 200 vastaajaa. Kaikkien vastaajien organisaatioissa on vähintään 500 työntekijää. Vastaajien enemmistö oli Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta (60 prosenttia), ja loput Benelux-maista, Espanjasta Italiasta ja Pohjoismaista. Vastaajista 10 prosenttia oli Pohjoismaista.

Fujitsu on 50 vuoden aikana palvellut yli 500 vähittäiskauppiasta 82 000 liikkeessä 52 maassa. Fujitsu tarjoaa kaupan alan asiakkailleen monipuolisia ratkaisuja ja palveluita, kuten itsepalvelukassat sekä Suomessa kehitetty StoreCENTER-myymäläjärjestelmä.

StoreCENTER on suunniteltu kaupan monikanavaiseen toimintaympäristöön. Se koostuu kolmesta päämoduulista, jotka voi integroida kauppayrityksen muihin järjestelmiin, kuten verkkokauppaan ja toiminnanohjaukseen.  Ratkaisu on käytettävissä myös mobiilisti. StoreCENTER Enterprise tarjoaa läpinäkyvyyden kauppayrityksen eri järjestelmien välille. Siihen voi kerätä esimerkiksi asiakas-, tuote-, hinta- ja kampanjatiedot siten, että ne ovat yhtenäiset kaupan eri kanavissa.

Linkki tutkimukseen:

Englanninkielinen tiedote: Fujitsu asks How Omni-channel Ready are Europe’s Retailers

Lisätietoja:
Palvelujohtaja Timo Launonen
p. 045 7880 1084, timo.launonen@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 159 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella. Suomen-Fujitsun palveluksessa työskentelee 2 300 ihmistä. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Blogi: http://blogi.fujitsu.fi
Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_FI