Fujitsu uudistaa sairaaloiden perinteistä tietotekniikka-ajattelua Lean-mallilla

Helsinki 26.9.2014 ­­ – Tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja Fujitsu kehittää Suomessa uutta Älykkään sairaalan konseptia. Se tarkoittaa oikean tiedon kokoamista oikeaan paikkaan siten, että tiedot pysyvät oikeissa käsissä ja ovat saatavilla aina tarvittaessa. Malli korostaa erityisesti helppoutta ja tietoturvallisuutta.

”Poistamme terveyssovellusten erilliset siilot, sillä rakennamme alustat ja sovellukset avoimilla rajapinnoilla. Yhdistämme erilaiset teknologiaratkaisut ja kokoamme niistä olennaisen tiedon. Ajantasainen hoitotieto tehostaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä sekä parantaa potilasturvallisuutta”, kuvailee terveydenhuollon toimialajohtaja Pirjo Nissinen-Kiviranta Fujitsu Finland Oy:stä.

Suomessa on hyvä mahdollisuus pohtia terveydenhoidon tietotekniikkaa uusista näkökulmista, sillä rakenteilla on lähivuosina jopa 20 uutta sairaalaa. Palvelut olisivat potilaan kannalta miellyttävämpiä ja ne saataisiin koko hoitoketjussa tuotettua nykyistä järkevämmin Lean-ajattelun avulla.

”Älykäs teknologia voi myös parantaa potilaan palvelukokemusta olennaisesti. Fujitsun ratkaisun avulla potilas pääsee sairaalassakin helposti käsiksi niin sairaalan potilasohjeisiin kuin kotonakin käyttämiinsä verkkopalveluihin. Näin hän voi jatkaa arkeaan mahdollisimman normaalisti, vaikka onkin hoidossa”, Nissinen-Kiviranta kuvailee.

Lean-ajattelu on tärkeä osa älykästä sairaalaa. Fujitsulle Lean merkitsee asiakaspalvelun jatkuvaa tehostamista ja asiakkaan omien tarpeiden ymmärtämistä ja ottamista huomioon. Terveydenhuollon palveluprosessin tehostaminen Leanilla parantaa potilaan palvelukokemusta ja hoitoprosessin laatua. Terveyspalvelun tuottajalle se tuo tehokkuutta ja vapauttaa enemmän aikaa potilaiden hoitoon.

Fujitsun demoympäristössä sairaanhoitajan käynti potilaan luona on optimoitu siten, että myös potilaan tarpeet on otettu huomioon. Uusimpien teknologisten apuvälineiden avulla koko sairaalan tuottamat tiedot voi välittää esimerkiksi sairaanhoitajalle luotettavasti ja mahdollisimman helposti, oikeaan aikaan ja paikkaan.

Älykäs sairaala on osa Fujitsun LeanMyCityTM-mallia. Se vastaa yhteen pohjoismaisen yhteiskunnan suurimmista haasteista eli kuntien ja paikallishallinnon kasvavaan tarpeeseen saada tulot ja menot tasapainoon. Fujitsu on monissa maissa kuntasektorin johtavia toimijoita. Sekä kuntien hallintoon liittyviä että kuntalaisille tarjottavia palveluita voidaan parantaa merkittävästi jakamalla parhaita käytäntöjä Lean-menetelmien tukemana.

Lisätietoja:
Johtaja, terveydenhuolto Pirjo Nissinen-Kiviranta, p. 050 387 0426, pirjo.nissinen-kiviranta@fi.fujitsu.com
Kehityspäällikkö Kari Aho, p. 050 304 5947, kari.aho@fi.fujitsu.com

Lehdistöyhteydet:
Viestintäjohtaja Satu Pelttari, p. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 162 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (46 miljardia USD) 31.3.2014 päättyneellä tilikaudella. Suomessa Fujitsun palveluksessa työskentelee 2 600 ihmistä. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi