Fujitsulta uusi, digitalisaatiota tukeva MetaArc-yritysalusta

MetaArc-yritysalusta kokoaa yhteen lukuisia mobiili- ja IoT-tuotteita ja palveluja, etunenässä K5-pilvialustan

Helsinki 9.12.2015 − Fujitsu on julkistanut uuden MetaArc-yritysalustan. Se tukee asiakkaiden digitalisaatiohankkeita ja sisältää uusinta pilvi-, mobiili-, big data- ja esineiden internet (IoT) -teknologiaa.

Digitaalinen yritysalusta tarjoaa vahvan perustan pilvi- ja digitaalisissa ympäristöissä toimiville yrityksille, joiden on lähitulevaisuudessa tartuttava bimodal-it:n* tuomiin moninaisiin haasteisiin.

MetaArc kattaa teknologiat, työkalut, palvelut ja kumppanuudet, joista muodostuu pilvipalvelun strateginen perusta. Asiakas voi valita joko yksityisen, julkisen tai hybridipilven. Lisäksi MetaArc tukee Fast IT -toteutusmalleja, joita käytetään innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja hyödyntävissä ja tutkivissa projekteissa.

MetaArc tukee tietojärjestelmien modernisointia. Se yhdistää digitaaliset projektit ydinjärjestelmiin, jotka ovat usein vanhemman sukupolven järjestelmiä.

Myös Fujitsun seuraavan sukupolven Fujitsu Cloud Service Management (aiemmin Cloud Integration Platform) on mukana MetaArcissa. Sen avulla palveluja voi käynnistää ja hallita myös muissa kuin Fujitsun pilvessä. Valmiit liitännät muiden muassa Azureen, AWS:ään ja VMwareen ovat olemassa.

Yksi MetaArcin osa on K5-pilvipalvelu, joka tarjoaa alustan ja kapasiteettia asiakkaiden digitalisaatiohankkeille. K5 on globaali julkinen pilvipalvelu, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Lisäksi K5 voidaan toteuttaa yksityisenä pilvenä asiakkaan omaan ympäristöön tai Fujitsun konesaliin Suomessa.

”K5 sopii kaikille, jotka tarvitsevat modernin alustan digitalisaatiohankkeidensa taustalle. Se tarjoaa uuden ja raikkaan lähestymistavan digitalisaatioon. K5 perustuu avoimeen lähdekoodiin ja tämän päälle rakentuviin Fujitsun ohjelmistoihin”, toteaa Fujitsun Managed Services -tarjoomasta ja myynnin tuesta Pohjoismaissa vastaava johtaja Tommi Rinnemaa.

K5-pilvialustan lisäksi MetaArcin osia ovat mobiili- ja IoT-tuotteet sekä Primeflex-konesali-infrastruktuuri, jolla asiakas voi toteuttaa oman K5-ympäristön. Lisäksi tarjolla on valmis valikoima työkaluja ja alustoja (PaaS) erilaisiin tarpeisiin, esimerkiksi mobiilisovelluksiin sekä malli, jolla myös kumppanit voivat liittyä mukaan samaan ekosysteemiin.

MetaArc toimii jatkossa globaalina alustana myös Fujitsun omassa käytössä. Fujitsu on siirtämässä omat järjestelmänsä K5:een ja ottanut järjestelmän käyttöön useissa yksiköissään, esimerkiksi Fujitsu Laboratorioissa. Japanin jälkeen se tuodaan Euroopan, Amerikoiden, Aasian ja Oseanian markkinoille.

*Bimodal-it
Bimodal-it tarkoittaa tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan organisaation it-resurssien eriyttämistä niin, että osaa resursseista hyödynnetään innovatiivisissa, ketterissä ja nopeissa projekteissa. Toisaalta esimerkiksi liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta kriittisiä järjestelmiä kehitetään omina erillisinä hankkeinaan.

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 159 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi