Fujitsun alustalle mahtuu 1,5 miljoonaa samanaikaista käyttäjää

Fujitsu PRIMERGY CX1000 skaalautuu webhotellin pitäjien ja operaattoreiden tarpeisiin

Riippumattomien testien mukaan Fujitsun PRIMERGY CX1000 -palvelinkehikko on vertaansa vailla skaalautuvuudessa ja hinta–suorituskyvyssä. Saksalaisen Open-Xchangen testien mukaan yhden 19-tuumaisen PRIMERGY CX1000 -kehikon palvelimet voivat palvella 1,5 miljoonaa samanaikaista käyttäjää. Tämä vastaa koko pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Oulun väestöä.

Fujitsun ratkaisu on tarkoitettu erityisesti webbihotellin pitäjien ja teleoperaattoreiden tarpeisiin. Näiden tietokeskusten on palveltava miljoonia käyttäjiä kustannustehokkaasti, vaikka sähkönkulutus ja palvelinten jäähdyttämisen kustannukset vaihtelevat ennalta arvaamattomasti. Suurissa tietokeskuksissa on myös olennaista pitää tilankäyttö mahdollisimman tehokkaana.

PRIMERGY CX1000 on suunniteltu niin, että jokaista neliömetriä kohden saadaan mahdollisimman paljon tehoa alhaisimpaan mahdolliseen hintaan. Yhteen 19 tuuman palvelinkehikkoon mahtuu 38 kehikkopalvelinta. Laitteet ja niiden jäähdytys kuluttavat sähköä vähintään 20 prosenttia vähemmän verrattuna tavalliseen tietokeskukseen ja kehikkopalvelinkokoonpanoon.

Täysin uudenlaisen Cool-Central-jäähdytysarkkitehtuurin ansiosta palvelimista aiheutuva lämpö poistetaan kehikon yläpuolelta kahden suuren lämpöohjatun tuulettimen avulla eikä kehikon takaa, kuten perinteisissä laitekehikkoratkaisuissa. Jäähdytysarkkitehtuurin ansiosta laitekehikoiden taakse ei tarvitse varata tilaa lämmönpoistoa varten, joten laitekehikot voidaan yhdistää toisiinsa. Tilan säästö voi olla jopa 40 prosenttia.

Saksalainen OpenXchange tarjoaa webbihotelleille, operaattoreille sekä yrityksille sähköposti- ja yhteistyöohjelmistoja palveluna. Yhtiön palveluilla on maailmassa kaikkiaan yli 42 miljoonaa käyttäjää.

“Aiomme jälleen kaksinkertaistaa käyttäjämäärämme 80 miljoonaan maksullisen sähköpostilaatikkoon vuoden 2012 loppuun mennessä. Siksi tarvitsemme it-arkkitehtuurin, jonka avulla asiakkaamme voivat luottaa meidän saavuttavan kasvu- ja liikevaihtotavoitteemme”, Open-Xchangen teknologiajohtaja Jürgen Gck sanoo.

Open-Xchange Engineering -laboratorion kapasiteettitestin mukaan yksi PRIMERGY CX122 S1 -kehikkopalvelin pystyi käsittelemään 50 000 tehokäyttäjää, jotka käyttivät OpenXchange-työryhmäohjelmisto laajasti päivittäin. Kun PRIMERGY CX1000 -kehikkoon mahtuu 38 palvelinta, laskennallisesti yhden kehikon suorituskyky riittää 1,5 miljoonan tehokäyttäjän palveluun. Lisätietoja testauksesta:

Technology Solutions
Tuotepäällikkö Petri Penttinen
Puh. 046 875 0586, petri.penttinen@fi.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/search.php?search=!collection4&bc_from=themes

Fujitsu PRIMERGY CX1000 -kuvia: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/search.php?search=!collection4+Cx1000&offset=0&order_by=field12&sort=DESC&archive=0&k=

Fujitsu-uutishuone: http://ts.fujitsu.com/ps2/nr/index.aspx
Blogi: http://blog.ts.fujitsu.com/
Twitter: http://www.twitter.com/Fujitsu_TS
Facebook: http://www.facebook.com/face2fujitsu

Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 100 maassa. Suomessa Fujitsu on johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, jossa työskentelee noin 2 900 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsu huolehtii asiakkaidensa tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Pelkästään sovellusliiketoiminta työllistää Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista konesaliratkaisuihin.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi