Fujitsun ja Orionin ict-sopimus kattaa laajasti koko perustietotekniikan

Helsinki 31.8.2015 – Lääke- ja diagnostiikkayritys Orion on uusinut perustietotekniikan palvelusopimuksensa Fujitsu Finlandin kanssa.

Fujitsun toimittama ict-palvelu kattaa laajasti Orionin koko perustietotekniikan eli työasemapalvelut, kommunikaatiopalvelut, palvelimet, verkkolaitteet, käyttö- ja lähituen sekä it-tuotteet elinkaaripalveluineen. Työasemia on kaikkiaan 3 400 ja palvelimia 400.

Sopimuksen piirissä on 24 maata, joista suurimmat ovat Suomi, Intia, UK ja Saksa. Orionilla on Suomessa useita lääketehtaita, muun muassa Espoossa, Turussa, Kuopiossa, Oulussa, Hangossa ja Salossa.

Lääketeollisuuden toimiala on vaativa ja tiukasti valvottu. Lääkkeet ja niihin käytettävät ainesosat tarkistetaan moneen kertaan, ja kaikista tarkistuspisteistä pitää jäädä jälki järjestelmiin.

”Lääketeollisuudessa on äärimmäisen tärkeää, että tietotekniikka toimii. Lääkkeiden turvallisuus, lääkkeiden saatavuus ja tietojen luotettavuus tulee varmistaa. Viranomaismääräykset säätelevät toimintaa ja asettavat vaatimukset myös tietotekniikalle”, kuvailee Orionin tietohallintojohtaja Sinikka Markkula.

”Fujitsulaiset tarttuvat ongelmiin ja ovat ratkaisukeskeisiä. Ongelmatilanteissa asia ratkaistaan saman tien, eikä jäädä vatvomaan sitä, onko meillä ongelmaa vai ei. Asiakas saa tunteen, että palvelua hoitavilla ihmisillä on valtuudet tehdä ja päättää asioista asiakkaan hyväksi”, Markkula toteaa.

Sopimuksen uudet piirteen liittyvät pilvipalveluihin, lähituen organisointiin ja it-käyttäjien profilointiin.

Pilvipalveluja on tarkoitus ottaa käyttöön myöhemmin syksyllä, mutta myös perinteinen kapasiteettipalvelu säilyy. Muutosta pilven suuntaan tehdään maltillisella tahdilla ja valikoidusti.

Orionin lähituki siirtyy Fujitsun globaalin GPMO:n (Global Service Dashboard) hoitoon. Se muodostuu kolmesta keskuksesta (Hubs), jotka sijaitsevat Brysselissä, Singaporessa ja Bolivian Cochabambassa. Keskukset integroivat paikallisen ja globaalin palvelun eri mantereilla, jolloin asiakkaalle pystytään tarjoamaan samantasoista tukipalvelua joka puolella maapalloa.

Työasemapalvelujen hallinta ryhdistyy käyttäjien profiloinnin avulla. Käyttäjäprofiilit perustuvat työtehtäviin. Eri ryhmillä on muun muassa erilaiset tukitarpeet ja tuotteiden elinkaaren hallintamalli.

Perustietotekniikkapalvelun lisäksi Fujitsu tuottaa muiden muassa Orionin Documentum- ja Sharepoint-pohjaisille sovelluksille tuki- ja ylläpitopalvelut.

Fujitsu Finland Oy

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Orionin liikevaihto vuonna 2014 oli 1 015 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 159 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella. Suomen-Fujitsun palveluksessa työskentelee 2 300 ihmistä. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi