Fujitsun kämmentunnistus suojaa SAP-järjestelmän

Helsinki 4.9.2014 – Fujitsu on kehittänyt biometrisen kämmentunnistusratkaisun SAP-ympäristöihin. PalmSecure-kämmentunnistin on pienikokoinen skannauslaite, joka lukee kämmenen verisuonia infrapunavalon avulla. PalmSecure ja siihen liitetty bioLock-pääsynhallintasovellus suojaavat tietoja ja estävät järjestelmien asiattoman käytön.

Tietojärjestelmiin kohdistuvat huijaukset ja hyökkäykset ovat lisääntyneet jatkuvasti. Tavanomaiset salasanat eivät anna riittävää suojaa rikollisten tekemiä kohdennettuja hyökkäyksiä, tietomurtoja ja väärinkäytöksiä vastaan.

Viranomaismääräysten ja muiden ulkopuolisten tahojen vaatimusten vuoksi organisaatioiden täytyy varautua myös henkilökunnan väärinkäytösten mahdollisuuteen. Erityisesti finanssi- ja terveydenhoitoalalla sekä henkilöstöhallinnossa työntekijöillä on pääsy hyvin luottamukselliseen tietoon. On varmistettava, että tietoihin pääsevät käsiksi vain oikeat henkilöt. Lisäksi on pystyttävä pitämään lokia siitä, mitä kukin käyttäjä on tehnyt järjestelmässä.

Uudessa SAP-ympäristöön kehitetyssä ratkaisussa käyttäjä tunnistautuu salasanan lisäksi aina myös kämmentunnistuksella. PalmSecure-tunnistautuminen on luotettava, koska verisuoniston rakennetta ei voi väärentää. Lisäksi laite on erittäin tarkka. Kaksinkertaisen tunnistautumisen ansiosta hyökkääjät eivät pääse SAP-järjestelmään, vaikka heillä olisi hallussaan käyttäjien salasanat.

Lisäksi PalmSecureen liitetty bioLock-sovellus voi pyytää SAP-käyttäjää tunnistautumaan sisäänkirjautumisen jälkeen myös etukäteen päätettyinä ajankohtina tai esimerkiksi tiettyjä luottamuksellisia tiedostoja avattaessa tai suuria summia liikuteltaessa.

PalmSecurella voi estää huijauksia tärkeissä toiminnoissa. Biometrisen tunnistuksen avulla käyttäjät voidaan tunnistaa, vaikka he käyttäisivät järjestelmää yhteiskäyttötunnuksilla.  Näin heidän käyttöoikeuksiaan voidaan myös tarvittaessa rajoittaa, esimerkiksi poistaa oikeus tietojen tulostamiseen tai muuttamiseen tai peittää vain harvojen käyttöön tarkoitettuja kenttiä. Kaikki järjestelmässä tehdyt toimenpiteet voidaan tarvittaessa jäljittää tiettyyn käyttäjään.

Lisää tietoa:

Fujitsu Finland Oy
Palvelukehityspäällikkö Petri Heinälä
P. 045 7880 1929, petri.heinala@fi.fujitsu.com

Blogi: http://blogi.fujitsu.fi
Facebook: https://www.facebook.com/FujitsuSuomi

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 162 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (46 miljardia USD) 31.3.2014 päättyneellä tilikaudella. Suomessa Fujitsun palveluksessa työskentelee 2 600 ihmistä. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi