• Fujitsu/

Fujitsun uusi järjestelmä pienentää tallennuskustannuksia murto-osaan entisestä

Fujitsu tuo markkinoille toisen sukupolven FUJITSU Storage ETERNUS CD10000 -tallennus­järjestelmän, joka on Software-Defined Storage -ratkaisu. Jo ensimmäisen sukupolven versio oli maailman skaalautuvin tallennusjärjestelmä – nyt S2-versiossa on vieläkin enemmän ytyä vastata petatavujen käsittelystä syntyviin ongelmiin.

”ETERNUS CD10000 mullistaa mahdollisuudet käsitellä jatkuvasti kasvavan datan määrää. Verrattuna edelliseen sukupolveen järjestelmän avulla samaan tietokeskukseen voidaan tallentaa 10 kertaa enemmän dataa ja kuitenkin kustannukset teratavua kohden putoavat jopa kymmenesosaan”, sanoo Fujitsun tuotepäällikkö Petri Penttinen.

Organisaatiot ovat hukkumassa verkossa syntyvän ja siellä pidettävän tiedon määrään. Suurimmat ongelmat ovat kasvava skaalautuvuuden tarve, lisääntynyt monimutkaisuus ja sen aiheuttamat kustannukset sekä mahdolliset toiminnan häiriöt, joita fyysisen tallennustilan rajoitukset voivat aiheuttaa siirrettäessä dataa järjestelmästä toiseen.

Ongelmat koskevat varsinkin datapainotteisilla aloilla toimivia organisaatioita, kuten palveluntarjoajia, finanssi-, kuljetus- ja koulutusyhtiöitä, tutkimuslaitoksia ja julkista sektoria.

Fujitsun ratkaisu perustuu avoimen lähdekoodin Ceph-ohjelmistoon, jonka ansiosta ETERNUS CD10000 -tallennusjärjestelmää voidaan kasvattaa moduuleilla kustannustehokkaasti ja rajattomasti joutumatta koskaan sulkemaan järjestelmää. Moduulien avulla voidaan skaalata sekä tallennustilaa että järjestelmän suorituskykyä.

Uudenlaisiin tallennusnoodeihin mahtuu enimmillään 60 teratavua yhden räkkiyksikön laitteeseen, minkä ansiosta enemmän dataa saadaan mahtumaan entistä pienempään tilaan. Uudet laite- ja ohjelmistotoiminnot vähentävät kulut teratavua kohden Fujitsun omien laskelmien mukaan jopa kymmenykseen entisestä.

Noodeja on kahdenlaisia. Flex Node soveltuu suurta suorituskykyä ja skaalautuvuutta vaativiin käyttökohteisiin. Density Node taas on parhaimmillaan suurten datamäärien tallennuksessa mahdollisimman tiiviisti ja pienin kustannuksin teratavua kohden – parhaimmillaan Fujitsu on päässyt 0,007–0,013 euron kuluihin gigatavulta kuukaudessa.

Noodeja lisäämällä ETERNUS CD10000 S2 -järjestelmään mahtuu jopa 50 petatavua ja ylikin. Tämän ansiosta se soveltuu erinomaisesti kohteisiin, joissa datan määrän kasvua on mahdoton ennustaa.

Koska järjestelmän sisäisessä hallinnassa hyödynnetään Ceph-ohjelmistoa, vanhoja laitenoodeja voidaan vaihtaa täysin yhteensopiviin uuden sukupolven noodeihin sulkematta järjestelmää. Näin koko tallennusjärjestelmän elinkaarta voidaan jatkaa 10–15 vuotta verrattuna perinteisiin RAID-tallennusjärjestelmiin. Järjestelmän vaihtoväliä voidaan siis pidentää huomattavasti ja vähentää näin tarvetta siirtää dataa järjestelmästä toiseen.

ETERNUS CD10000 S2:n katastrofivalmiuden voi toteuttaa joko venyttämällä yksi tallennusnoodiklusteri kahteen eri paikkaan tai rakentamalla kaksi erillistä klusteria. Varmuuskopiointia varten Fujitsu on tuonut markkinoille oman konseptinsa, joka pystyy varmistamaan ja palauttamaan useisiin petatavuihin kasvavat datamäärät ongelmitta toisin kuin perinteiset varmistusratkaisut.

Product Business Unit
Puh. 046 875 0586, petri.penttinen@fi.fujitsu.com

Fujitsu-uutishuone: http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/
Blogi: http://blogi.fujitsu.fi