Fujitsun uusi supertietokone skaalautuu 23,2 petaflopsiin

Fujitsun uusin supertietokone PRIMEHPC FX10 skaalautuu laskennallisesti aina 23,2 petaflopsin suorituskykyyn asti. Kaikki komponentit suorittimista middleware-ohjelmistoihin ovat Fujitsun kehittämiä, mikä varmistaa koneen luotettavuuden ja käytettävyyden.

Kesäkuussa 2011 supertietokoneiden ykköseksi rankatun K computerin suorituskyky oli Linpack-vertailutestissä 8,162 petaflopsia (miljoonaa miljardia liukulukulaskutoimitusta sekunnissa). K computer on Fujitsun ja Rikenin yhteistyössä rakentama supertietokone.

Suurimmillaan järjestelmässä on 1 024 palvelinkehikkoa ja niissä yhteensä 98 304 suoritinta. Laskennallisesti tällaisen kokoonpanon suorituskyky on parhaimmillaan 23 248 teraflopsia. Pienimmillään palvelinkehikkoja on neljä ja suorittimia 384, jolloin suorituskyky on 90,8 teraflopsia.

Supertietokoneen laskentatehoa voidaan hyödyntää erilaisissa sovelluksissa yliopistojen perustutkimuksesta yritysten tuotekehittelyyn. Simuloinnilla ja mallinnuksella on lukuisia käyttökohteita, esimerkiksi lääketieteellinen tutkimus ja uusien lääkkeiden kehittäminen, maanjäristysten ja sääilmiöiden analysointi ja ennustaminen sekä uusien energialähteiden tai materiaalien kehittäminen.

PRIMEHPC FX10 -supertietokoneessa käytetään uusia 16 ytimen SPARC64 IXfx -suorittimia, jotka ovat selvästi suorituskykyisempiä kuin K computerissa käytetyt SPARC64 VIIIfx -suorittimet. Vesijäähdytteinen supertietokone on suunniteltu niin, että siitä saadaan irti mahdollisimman paljon tehoa jokaista kulutettua wattia kohden. Tuloksena on 236,5 gigaflopsin suorituskyky jokaista suoritinta kohden ja yli kahden gigaflopsin teho watti kohden.

Uuden PRIMEHPC FX10:n toimitukset alkavat tammikuussa 2012. Fujitsu arvioi myyvänsä näitä supertietokoneita 50 kappaletta seuraavan kolmen vuoden aikana.

Puh. 046 875 0586, petri.penttinen@fi.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/search.php?search=!collection4&bc_from=themes

Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 100 maassa. Suomessa Fujitsu on johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, jossa työskentelee noin 2 900 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsu huolehtii asiakkaidensa tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Pelkästään sovellusliiketoiminta työllistää Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista konesaliratkaisuihin.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi