Liedossa isäntätietokone palvelee 20 käyttäjää

Fujitsun toimittama pääteympäristö on hallittavissa keskitetysti

Liedon kunnassa on otettu käyttöön Fujitsun laitteisiin ja Microsoftin Windows MultiPoint Server -ohjelmistoon perustuva pääteympäristö. Yhteen palvelimeen liitettyjä päätteitä voidaan hallita keskitetysti. Käyttäjillä on kuitenkin järjestelmään omat henkilökohtaiset käyttäjätunnukset sekä oma työpöytä ja levytilaa palvelimella.

”Halusimme ratkaisun, joka istuu kunnan tietohallinnon yhdessä koulujen kanssa miettimään tapaan kehittää oppilaitosten teknistä infrastruktuuria. Päätavoitteemme oli tehostaa laitteiden hallintaa. Uudessa ympäristössä päivitykset ja asennukset saadaan kerralla kaikille käyttöön, kun aiemmin jokainen työasema piti käydä läpi yksitellen”, Liedon kunnan opetuskoordinaattori Keijo Sipilä sanoo.

Keskitetyssä ympäristössä opettaja voi tarvittaessa tarkkailla, mitä oppilaat tekevät koneella. Hän voi myös jakaa oman työpöytänsä oppilaille, jolloin hän voi opastaa oppilaita vaihe vaiheelta.

Markkinoiden tarjonnasta Fujitsun ratkaisu sopi Liedolle parhaiten etenkin suuren päätemäärän takia. Yhteen palvelimeen on liitetty 20 päätettä.

Monipaikkainen oppimisympäristö on tällä hetkellä käytössä alakoulun it-luokassa. Käyttäjiä on kaikkiaan reilut kaksisataa. Tavoitteena on laajentaa käyttöä myös muihin kouluihin käyttökokemusten mukaan.

Windows MultiPoint Server -ympäristö on suunniteltu erityisesti oppilaitoksille, joilla on pieni budjetti laitteiden ja ohjelmistojen hankintaan mutta suuri tarve tehokkaalle it-ympäristölle. Pääteratkaisu on hinnaltaan vain murto-osa tavallisista työasemista. Teknologiakuluja – laitteet, sähkö ja ylläpito mukaan lukien – saadaan pienennettyä jopa 66 prosenttia työasemiin verrattuna.

Liedossa on käytössä yksi Fujitsun PRIMERGY MX130 -palvelin ja 20 FUTRO C400 -päätelaitetta.

Liedon kunta/Sivistyspalvelut
Opetuskoordinaattori Keijo Sipilä
puh. 02 4873 3469 tai 050 302 4525, keijo.sipila@lieto.fi

Fujitsu Technology Solutions
Aluemyyntipäällikkö Jarmo Korsman
puh. 050 346 9671, sähköposti: jarmo.korsman@ts.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/search.php?search=!collection4&bc_from=themes

Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 100 maassa. Suomessa Fujitsu on johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, jossa työskentelee noin 2 900 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsu huolehtii asiakkaidensa tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Pelkästään sovellusliiketoiminta työllistää Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista konesaliratkaisuihin.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com, www.fujitsu.com/fi, www.net-lehti.com