Nastakenkä tarjoaa tutkitusti hyvän pidon talvikeleillä

Janne Siiskonen totesi viime talvena, että Icebug-nastakengät ovat hyvä varuste liukkaan ajan juoksulenkeillä. Kun pito on taattu, ei ulkoillessa tarvitse jännittää kaatumista tai liukastumista. Myös Työterveyslaitoksen tutkimus totesi nastakengän tehokkaimmaksi tavaksi ehkäistä liukastumisia.

– Kiinnostuin Icebug-kengistä, sillä talvella on helpompi juosta, kun kengissä on tehokasta pitoa. On huomattavasti mukavampi juosta, kun jalat eivät lipsu, mikkeliläinen Janne Siiskonen kertoo. Älynastoilla varustettujen Icebug-kenkien pidon tehokkuus ei ole vain mutu-tuntumaa, vaan samaan tulokseen tulivat myös Työterveyslaitoksen tutkijat selvittäessään erilaisten liukuesteiden pitävyyttä talven liukkailla liikuttaessa. Tutkimuksessa oli mukana nastakengän lisäksi kanta- ja päkiäliukueste sekä tavallinen talvityöjalkine. Näistä vaihtoehdoista nastakenkä ehkäisi parhaiten liukastumista jäällä, ja se osoittautui tutkimuksessa pitävimmäksi malliksi. Janne Siiskonen on tyytyväinen, että Icebug-kenkien nastoihin voi luottaa myös sileällä jäällä, jossa ne pitävät yhtä hyvin kuin soratiellä juostessa. Hän vetääkin tätä nykyä talvilenkeille jalkaansa Icebug Pytho -juoksukengät, joiden teräshiilinastat varmistavat pidon vaihtelevissa keliolosuhteissa. – Pidon lisäksi kenkien toinen hyvä ominaisuus on, ettei tarvitse pelata erillisten kehitelmien kanssa. Lenkille varustautuminen on huoletonta, kun nastat tulevat samassa paketissa jalkineiden kanssa, monipuolisesti liikuntaa harrastava Siiskonen sanoo. Laajentuva mallisto Talvikaudelle 2009–2010 Icebug-nastakenkämallisto on laajentunut, ja tarjolla on uusia malleja sekä juoksuun että kävelyyn. Juoksijoita ilahduttaa vedenpitävällä ja hengittävällä BUGdri-kalvolla varustettu Attla BUGrip -malli (ovh 179 euroa). Toinen uusi juoksuun suunniteltu kenkä on Hiko BUGgrip, jossa on ylipronaatiotuki ja vettähylkivä pintamateriaali (ovh 169 euroa). Juoksukengissä on uusi, hyvin iskuja vaimentava välipohja, joka on varustettu kannan ja päkiän Squish™-iskunvaimennusyksiköillä. Molemmista kengistä on saatavana myös naisten malli. Kävelyyn tarkoitetut uutuusmallit ovat Cortina BUGrip ja Vadun BUGrip2.0. Sporttinen Cortina on tyylikäs, pitkävartinen talvikenkä, jonka pintamateriaali hylkii vettä ja fleece-vuori lämmittää jalkaa (ovh 139 euroa). Lämmin Vadun BuGrip on vedenpitävällä BUGdri-kalvolla varustettu kevyt kenkä vaativiin maastoihin vaeltajalle ja metsästäjälle (ovh 169 euroa). Kaikissa malleissa on 16 hiiliteräsnastalla varustettu BUGrip®-erikoiskumipohja, joka takaa pidon liikuttaessa jäällä, lumella, hiekalla tai asvaltilla. Älynastat toimivat kahdella tavalla: jäisellä ja lumisella pinnalla ne pureutuvat alustaan, mutta kovalla pinnalla ne painuvat pohjan sisään. Nastat on integroitu pohjaan, joten niitä ei tarvitse liukuesteiden tapaan erikseen riisua pois. Viime talven suosikkimalleista kävelijöiden Speed, Metro ja Creek ja juoksuun tarkoitettu Pytho jatkavat edelleen valikoimissa. Ruotsalaisen valmistajan Icebug-älynastakenkiä tuo maahan Pyka Oy, ja ne ovat myynnissä Intersportissa ja muissa hyvin varustetuissa urheiluliikkeissä. Yksityiskohtaiset tuotetiedot: www.nastakenka.fi Lehdistökuvia: www.icebug.fi/media.html