Nordic Hall Oy toimittaa suuren pinnoitushallin EUPEC:ille Nord Stream -hankkeeseen Kotkan satamaan

Pohjoiseurooppalaiseen NSS-Groupiin kuuluva hallitoimittaja Nordic Hall Oy on saanut kaikkien aikojen suurimman tilauksensa. Nordic Hall toimittaa EUPEC:ille kansainvälistä Nord Stream -kaasuputkihanketta varten 20 miljoonan euron arvoisen putkien pinnoituslaitoksen Kotkan Mussalon satamaan.

Suurta 24 000 neliömetrin hallia käytetään ensimmäiset kolme vuotta teräsputkien pinnoittamiseen erikoisbetonilla. Tämän jälkeen halli palvelee logistiikkakäytössä.

Lainapeite Oy:n kanssa samaan konserniin kuuluva Nordic Hall on urakoinut satoja halleja ympäri Suomen, mutta Kotkan projektin myötä yritys nousee uuteen kokoluokkaan hallitoimittajana. – Vahva referenssilistamme muun muassa Kotkan satama-alueella oli osaltaan vaikuttamassa tilaajan päätökseen valita juuri Nordic Hall hankkeen toimittajaksi, kertoo toimitusjohtaja Eerik Nousiainen.

Nordic Hallin suunnittelun ja tuotannon yhdistävä kokonaiskonsepti vakuutti putkien päällystyksestä ja logistiikasta vastaavan ranskalaisen EUPEC PipeCoatingsin. Suunnittelun ja tuotannon samanaikaistamisella pystytään jopa puolittamaan perinteisen hallirakentamisen aikataulu. Lisäksi rakentamisenaikaiset muutokset ovat helppo toteuttaa ja kustannusrakenne pysyy koko ajan hallinnassa.

Teräksinen betonipinnoituslaitos suunnitellaan nostureineen ja erikoisvahvoine lattioineen palvelemaan mittavaa materiaalivirtaa. Maailman suurimpiin infrahankkeisiin lukeutuvassa Itämeren alittavassa 1 220 kilometrin putkilinjassa tarvitaan 110 000 teräsputkea, joista 40 000 pinnoitetaan Kotkassa. Yhden putken 12 tonnin paino tuplaantuu pinnoituksen myötä.

Laitos nousee kokoonsa nähden erittäin tiukassa aikataulussa. Maatyöt aloitettiin joulukuun 2008 alussa ja putkien päällystys käynnistyy elokuussa 2009. Halli koostuu korkeammasta pinnoitushallista ja betonin kypsytystilasta. Lisäksi hallissa on 1 500 neliön toimisto- ja oheistilat.

EUPEC on rakentanut Kotkan laitosta vastaavan betonipinnoituslaitoksen Nord Stream -hanketta varten myös lähelle Mukrania Saksaan. Teräsputkien toimitus näihin välivarastoihin aloitettiin viime kesänä.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Eerik Nousiainen, p. 040 569 45 30