Parempia yöunia Suomessa jo vuosikymmenen ajan

Patjamateriaaleissa on tultu kauas luolan lattialla nukkuneiden esi-isiemme ajoista, kun vuoteeseen on tarjolla avaruusteknologian tuomaa mukavuutta. Nasan keksimässä ja sittemmin Tempur Pedicin edelleen kehittämästä Tempur-materiaalista valmistettuja patjoja ja vuoteita on Suomessa ollut tarjolla jo vuosikymmenen ajan.

Tempur Suomi Oy aloitti toiminnan 1. tammikuuta 1999, joten suomalaisilla on jo kymmenen vuoden ajan ollut mahdollisuus parantaa unenlaatuaan avaruusteknologian avulla. Alkujaan Nasan kehittämä viskoelastinen Tempur-materiaali tunnetaan sen painetta vähentävistä ominaisuuksista ja kyvystä mukautua nukkujan lämmön vaikutuksesta yksilöllisesti myötäilemään ja tukemaan kehon kaaria. Keksinnön ydin on materiaalissa, joka on yhtä aikaa sekä pehmeä että tukea antava. Sen tuloksena on häiriötön uni ja painottomuuden tunne, koska Tempur-materiaalista valmistetut tyynyt ja patjat antavat nukkuvalle ihmiselle ergonomisesti oikean asennon ja tuen, mutta myös esteettömän pintaverenkierron.

– Viimeaikaisista talousnäkymistä huolimatta ihmiset ovat valmiita panostamaan elämänlaatunsa parantamiseen. Väestön ikääntyessä kiinnitetään entistä enemmän huomiota tuotteiden terveyshyötyihin, joista on tullut merkittävä osto- ja laatukriteeri. Valitsemalla Tempur-patjan tai -tyynyn tekee pitkäaikaisen sijoituksen omaan hyvinvointiinsa, Tempur Suomen maajohtaja Arto Melanko kertoo.

Nollasta sataan kymmenessä vuodessa

Nasa kehitti viskoelastisen materiaalin 1970-luvulla parantaakseen avaruusalusten mukavuutta ja suojausta g-voimia vastaan. Kuluttajien ulottuville erikoisvaahto tuli, kun tanskalainen Dan Foam alkoi valmistaa siitä patjoja. Dan Foam siirtyi ruotsalaisen Fagerdala World Foamin omistukseen, ja vuonna 1999 perustettiin Tempur World -yhtiö. Ruotsalaiset omistajat eivät kuitenkaan lähteneet maailmanvalloitukseen vaan myivät omistuksensa amerikkalaisille sijoittajille. Nyt Tempurin tuotteita valmistetaan Tanskan tehtaan lisäksi Yhdysvalloissa kahdessa tehtaassa, joista ne leviävät yli 80 maahan. Yhtiö on listattu myös New Yorkin pörssiin.

– Tempurin maailmanlaajuinen laajentuminen on ollut nopeaa, ja omalla alallaan Tempur on nyt maailman toiseksi suurin yritys ja tavoitteena on olla numero yksi. Premium-luokan vuoteissa johtava tuotemerkki, Melanko sanoo.

Tempur Worldin liikevaihto oli viime vuonna lähes miljardi dollaria. Suomessakin myynti on kasvanut tasaiseen tahtiin. Melanko on työskennellyt yrityksessä viimeiset viisi vuotta ja sinä aikana Suomen liikevaihto on noussut 1,5 miljoonasta seitsemään miljoonaan dollariin, eikä kasvulle näy loppua. Maailma on vielä pullollaan vanhaa patjateknologiaa, joka vain vähitellen on vaihtumassa uuteen.

Kuluttajille suunnattujen vuoteiden, patjojen, tyynyjen ja ergonomisten tukien sekä matkatuotteiden lisäksi valikoimiin kuuluu terveydenhoidon käyttöön räätälöity mallisto. CE-merkittyä, terveydenhoitotuotteena luokkaan 1 rankattua Tempuria käytetään laajalti monissa sairaaloissa ja terveydenhoitolaitoksissa muissa Pohjoismaissa, mutta Suomessa ensimmäisiä suurempia sopimuksia on ehditty solmimaan vasta viime vuonna.

– Kiirettä on pitänyt, mutta on ollut innostavaa nähdä uuden patja- ja tyynyteknologian esiinmarssi, sen kasvu nollasta sataan vain kymmenessä vuodessa. Tästä on helppo vielä kaasuttaa kahteen sataan eli tuplata myynti varsinkin, jos lamassa kilpailijat hiljentävät vauhtia. Tiukan rahan päivinä ihmiset miettivät tarkemmin, mitä ostavat. Se on selvä etu Selkäliiton, Uniliiton, Nivelyhdistyksen ja muiden ammattilaisten kanssa yhteistyötä tekevälle Tempurille. Jos Tempuria suositellaan sairaille, niin miksi se ei olisi parasta ennaltaehkäisyä ja elämänlaatua terveille, Melanko pohtii.

Kuvamateriaali: www.gp-viestinta.fi/kuvapankki/tempur