Skiken kattava lajiopas on ilmestynyt

Parissa vuodessa Skike on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten kuntoilijoiden keskuudessa. Nyt skikkauksesta innostuneille on tarjolla kattava tietopaketti lajista suomeksi. Marko Kantanevan kirjoittama Skike opas. Tekniikka, harjoittelu ja välineet -opas innostaa aloittelijoita uuden lajin pariin ja antaa uusia virikkeitä kokeneemman skikkaajan harjoitteluun.

– Ajatus Skike oppaan kirjoittamiseen lähti omista kokemuksista ja suomenkielisen oppaan tarpeesta. Laji on helppo, nopea ja hieno tapa jatkaa hiihtämistä ja ylipäätään neliraajaliikuntaa ympärivuotisesti, oppaan kirjoittaja Marko Kantaneva kertoo. Kantaneva on liikunnanohjaaja ja ammattivalmentaja, joka nosti sauvakävelyn kilpaurheilijoiden harjoittelumuodosta kaiken kansan liikunnaksi. Nimensä mukaisesti Skike opas. Tekniikka, harjoittelu ja välineet on kattava lajiesittely, joka helpottaa aloittelijan tutustumista lajiin, mutta antaa uutta potkua myös kokeneemmalle harrastajalle. Opas johdattaa lukijansa lajiesittelyn kautta skikkauksessa tarvittaviin taitoihin kuten jarruttamiseen, erilaisiin luistelutekniikoihin ja mäkienlaskuun. Selkeät kuvat helpottavat tekniikoiden omaksumista. – Opas on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat liikkua ulkona ja harjoittaa kroppaa kokonaisvaltaisesti, sillä skikkaus parantaa niin kestävyyskuntoa kuin lihaskuntoa, Kantaneva toteaa. Skike oppaassa esitellään myös skikkauksessa tarvittavat välineet sekä lisävarusteet ja niiden huolto. Mukana on muun muassa pituustaulukko, joka helpottaa oikeanmittaisten Skike-sauvojen valintaa. Lähtötason ja kunnon mukaan suunnitellut harjoitusohjelmat kannustavat tavoitteelliseen harjoitteluun onpa tähtäimessä sitten kuntoilun muuttaminen säännölliseksi elämäntavaksi tai kilpaurheilunomainen harjoittelu. Oppaan mukana saa myös tunnuksen interaktiiviseen omavalmentaja.net-videovalmennuspalveluun. Skikkaa maastoon Skikkaus on Keski-Euroopasta Suomeen vuonna 2008 levinnyt urheilumuoto, joka on yhdistelmä rullahiihtoa ja -luistelua. Ilmakumipyörien ansiosta harjoittelu voidaan aloittaa heti lumien sulettua ja jatkaa pitkälle syksyyn, sillä irtohiekka ja maahan pudonneet lehdet eivät menoa estä. Skikeillä on mahdollista lähteä lenkille heti kotiovelta asvalttia pitkin ja jatkaa samoilla välineillä metsään kuntoliikuntapoluille. – Suosittelen Skikeä kaikille, sillä se on helppo aloittaa. Painopiste on alhaalla, joten tasapainon saavuttaminen ja liikkeelle lähteminen on huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi rullaluistimilla. Olen kokeillut lajia eritasoisten harrastajien kanssa ja huomannut, kuinka skikkaamalla saavuttaa nopeasti liikunnan riemun, Kantaneva sanoo. Lajin on kehittänyt itävaltalainen Otto Eder. Saksassa ja Itävallassa suosituksi nousseet Skiket tuo maahan Hjorth Urheilutukku. Skike opas. Tekniikka, harjoittelu ja välineet on tilattavissa www.varuste.net ja www.villimaa.fi -verkkokaupoista. Oppaan suositushinta on 19 euroa. Skike opas. Tekniikka, harjoittelu ja välineet Taitto: me-sisustus oü Kansi: me-sisustus oü, Oy K.Hjorth AB Kuvat: Marko Kantaneva, Heiki Muuli, Oy K.Hjorth AB Kustantaja: Oy K.Hjorth AB ISBN 978-9949-18-994-6 AS Spinn Press 2010