Vuoden Unihoitajaksi on valittu Tuula Saarinen

Hyvän unen lähettilääksi vuodelle 2010 on valittu Tuula Saarinen. Lohjan sairaalassa työskentelevä Saarinen on unihoitajana perehtynyt erityisesti uniapnean hoitoon. Suomen Unihoitajaseura ry ja Tempur Suomi Oy valitsivat Vuoden Unihoitajan nyt viidennen kerran.

Vuoden Unihoitajaksi valittu sairaanhoitaja Tuula Saarinen on erikoistunut uniapnean hoitoon. Uniapneassa nukkujan hengitys katkeilee unen aikana erimittaisiksi jaksoiksi, mikä rikkoo unta ja heikentää unen laatua. Sen oireita ovat muun muassa väsymys, keskittymisvaikeudet ja päänsärky. Saarisen sydäntä lähellä on erityisesti uniapneapotilaiden ohjaus, jossa hengityskatkoksista kärsiviä neuvotaan elämäntapavalinnoissa ja unenhuollossa. Jo kiinnittämällä huomiota näihin voidaan unen laatua parantaa ratkaisevasti. Työssään Lohjan sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalla Tuula Saarinen auttaa uniapneapotilaita ohjaamalla ja kontrolloimalla CPAP-ylipainehoitoa. CPAP-hoito (Continuous Positive Airway Pressure) on nenä- tai sierainmaskin avulla tehtävä tehokas uniapnean hoitomuoto, jossa kevyesti paineistettu ilma pitää ylemmät hengitystiet avoimina. Sillä voi saada jo viikossa huomattavaa apua. Lisäksi Saarisella on skooraamisen erikoistumiskoulutus eli hän on perehtynyt yönaikaisen aivosähkökäyrän, lihasliikkeiden ja hengityksen analysoimiseen. – Uniapneapotilaan hoitotyö on sitä, mistä nautin työssäni eniten. Palkitsevinta on kuulla potilaan sanovan, että on ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen nukkunut hyvin ja levollisesti, Saarinen kertoo. Aktiivinen uniasioiden edistäjä Valintaperusteluissa Tuula Saarista kiitellään aktiivisuudesta uniasioiden edistämisessä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus univaikeuksista kärsivien potilaiden auttamisessa. Lisäksi Saarinen on ollut mukana kehittämässä ja luennoimassa potilasohjauksesta. Ennen Lohjan sairaalaa hän työskenteli pitkään Meilahden sairaalan unilaboratoriossa. Perinteiseen tapaan Vuoden Unihoitaja -valinta paljastettiin Sairaanhoitajapäivillä Helsingin Messukeskuksessa. Tänään julkistetun valinnan tekivät Suomen Unihoitajaseura ry ja Tempur Suomi Oy. Vuoden Unihoitajalle myönnettiin 1 500 euron Tempur-stipendi. Unihäiriöiden määrä on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, minkä vuoksi Tempur haluaa olla mukana nostamassa esille ihmisiä, jotka auttavat niistä kärsivien kasvavaa joukkoa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että oikeanlainen nukkumisergonomia on yksi tehokkaista lääkkeettömistä unihäiriöiden hoitomuodoista. Ergonomialla voidaan vaikuttaa myös uniapneasta kärsivien nukkumiseen ja elämänlaatuun. Tempur Suomi haluaa olla yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten ja erityisesti unihoitajien kanssa parantamassa suomalaisten nukkumisergonomiaa.