Ensimmäinen tablettilääke rosaceaan Suomessa

Report this content

Tukholma 15. syyskuuta 2009 - Tänään lanseerataan uusi lääke rosacea eli ruusufinni ihosairauteen. Rosaceaan sairastuu lähes 10 prosenttia aikuisväestöstä. Uusi lääke on ensimmäinen ja ainoa Suomessa rekisteröity tablettimuotoinen rosacean hoito. Lääke vaikuttaa rauhoittamalla sairauden aiheuttamia näppylöitä ja märkärakkuloita, jotka esiintyvät usein kasvoissa. Tutkimukset osoittavat, että jo kolmessa viikossa tapahtuu huomattavaa parantumista.

Uusi lääke, jota tästä päivästä alkaen saa Suomen apteekeista on reseptilääke nimeltään Oracea. Lääke sisältää anti-inflammatorista doxysykliiniä (40 mg), joka kuuluu tetrasykliineihin. Rosaceaa on perinteisesti hoidettu pääasiassa ulkoisesti voiteilla tai vaihtoehtoisesti vahvoilla antibioottiannoksilla. – Olemme iloisia, että rosaceaa voidaan nyt hoitaa hyvin mitoitetulla doxysykliiniannoksella, joka testeissä on näyttänyt antavan lievempiä sivuvaikutuksia kuin hoito suuremmilla annoksilla. Kun lääkettä otetaan vain tabletti päivässä, kasvaa annostuksen turvallisuus – voiteita voi olla hankalampi annostella juuri oikea määrä, sanoo ylilääkäri ja ihotautilääkäri Mats Berg Eskilstunan ihoklinikalta (Hudkliniken i Eskilstuna, Ruotsi). Toisin kuin aknessa, rosacean aknenkaltaisissa märkärakkuloissa ei ole bakteereita. Tarkkaa vaikutustapaa märkärakkuloihin ei tiedetä, mutta oletetaan että doxysykliinillä on vaikutusta tulehdukseen ihossa. Tuloksia nopeammin Toukokuussa 2007 julkaistiin kaksi amerikkalaista fas III-tutkimusta Journal of American Academy of Dermatology -julkaisussa. Tutkimukset osoittivat, että Oracea vähentää huomattavasti näppylöiden ja märkärakkuloiden määrää jo kolmen viikon käytön jälkeen plaseboon (sokeritabletti) verrattuna. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 537 henkilöä. – Potilailta vaaditaan usein kärsivällisyyttä kun rosacea-hoidon odotetaan tehoavan. Tuloksia voidaan joutua odottamaan 6–8 viikkoa, kun sairautta hoidetaan ulkoisesti. Potilaiden kannalta on siksi erittäin positiivista, että uusi lääke voi osoittaa tehonsa jo 3–4 viikossa, sanoo Mats Berg. Faktaa rosaceasta eli ruusufinnistä Rosacea on krooninen, tulehduksellinen sairaus. Siihen sairastuvat 30–50 vuoden ikäiset, usein vaaleaihoiset ihmiset. Sairauden aiheuttaja ei ole selvillä. Epäillään, että verisuonten toimintaa ihossa ohjaavat mekanismit käynnistävät jotenkin tulehduksen. Voimakas auringon valo, alkoholi, lämpimät juomat, voimakkaasti maustetut ruoat ja stressi voivat laukaista ja pahentaa oireita. 70 prosenttia rosaceaan sairastuneista on naisia. Rosaceaa ei voi parantaa – hoito perustuu oireiden lievittämiseen sekä rosacean laukaisevien tekijöiden eli triggereiden välttämiseen. Sairautta ei pidä sekoittaa akneen. Rosacean tavalliset oireet: • Pintaverisuonet laajentuvat • Iho punoittaa • Iholla märkärakkuloita • Kasvoissa polttava, pistävä tunne • Silmätulehduksia, punoittavat silmät ja silmäluomet Koska rosacea esiintyy kasvojen alueella, on sairauden kanssa eläminen usein psyykkisesti uuvuttavaa. Sairaus vaikuttaa potilaan elämänlaatuun aiheuttamalla huolta ja itsetunnon heikentymistä. Faktaa Oracea-lääkkeestä Oracea sisältää tulehdusta vähentävän annoksen doxysykliiniä. Se vaikuttaa hillitsemällä tulehdusta, joka aiheuttaa rosaceaa. Kun tulehdus ihossa vähenee, vähenevät vuorostaan märkärakkulat ja näppylät. Oracea-kapseli otetaan aamuisin veden kera. Lääke on tutkimuksissa osoittautunut turvalliseksi ja tehokkaaksi. Suurin osa Oracea-potilaista, jotka osallistuivat lääkkeen kliinisiin tutkimuksiin, totesivat selvää parantumista kolmen viikon hoidon jälkeen. Paraneminen jatkui koko hoidon ajan. Oracea-lääkettä markkinoi lääkeyhtiö Galderma Nordic.