Gasumin rahoitusstrategia edistää siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum on solminut vihreän lainasopimuksen SEB:n, Nordean ja OP Yrityspankin kanssa. Osana yhtiön rahoitusstrategiaa on vihreän rahoituksen viitekehys (Gasum Green Funding Framework), jonka avulla yhtiö osoittaa liiketoiminnan positiivisia ympäristö- ja ilmastovaikutuksia.

Gasum on solminut vihreän lainasopimuksen SEB:n, Nordean ja OP Yrityspankin kanssa. SEB toimi pääjärjestäjänä ja agenttina rahoitusjärjestelyssä. Vihreän lainan osuus yhtiön kokonaisvelasta on noin 39 prosenttia. Samalla yhtiö uudisti muut lainansa ja nosti lainan kaasuverkkoliiketoiminnan eriyttämistä varten.

”Gasumin strategia on rakentaa pohjoismaista kaasuekosysteemiä laajentamalla kaasumarkkinoita. Olemme vastuullisuusohjelmassamme sitoutuneet toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi sekä edistämään siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan. Vihreän rahoituksen viitekehyksen avulla voimme osoittaa liiketoimintamme positiivisia ympäristö- ja ilmastovaikutuksia. Tarjoamme puhtaampaa energiaa asiakkaillemme lämmön ja sähkön yhteistuotantoon, teollisuuden tarpeisiin sekä maa- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä,” kertoo Elina Saarivuori, Sustainability Manager Gasumilta.

Gasumin vihreän rahoituksen viitekehyksen on arvioinut CICERO Shades of Green (Center for International Climate Research). CICERO Shades of Green on antanut Gasumin vihreän rahoituksen viitekehykselle arvosanan tumman vihreä, minkä voivat saada kaikkein ilmastoystävällisimmät projektit tai liiketoimintaratkaisut, jotka edistävät pitkällä tähtäimellä siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan. Arviointiasteikon sävyt ovat tumman vihreä, keskivihreä ja vaalean vihreä.

”Gasum tarjoaa puhtaampaa energiaa asiakkailleen. Haluamme myös oman toimintamme kautta osoittaa toimintamme välillisiä ja välittömiä vaikutuksia. Vastuullinen rahoitusstrategia on tärkeä osa taloudellista vastuullisuuttamme,” kertoo Jonas Bergroth, Treasury Manager Gasumilta.

Yhtiö raportoi vuosittain vihreän rahoituksen piirissä olevat toiminnot sekä niiden ympäristö- ja -ilmastovaikutuksia Impact -raportissaan. Nordea on ollut Gasumin kanssa kehittämässä yhtiön vihreän rahoituksen viitekehystä.

“Olemme olleet kehittämässä vihreän rahoituksen viitekehystä yhdessä Gasumin kanssa. Uskomme kestävän liiketoiminnan ja toiminnan vaikutusten ymmärtämisen niin taloudellisesti kuin ympäristö huomioon ottaen olevan kasvava trendi. Vihreä rahoitus sopii hyvin Gasumin vastuulliseen biopohjaiseen liiketoimintaan sekä kiertotalouteen. Vastuullinen ja kestävä sijoittaminen kiinnostaa yrityksiä ja sijoittajia entistä enemmän, ja rahoittajana haluamme olla tukemassa asiakkaidemme matkaa kohti entistä kestävämpiä ratkaisuja”, sanoo Juho Maalahti Sustainable Debt and Funding Advice-yksiköstä Nordealta.

Gasumin vihreän rahoituksen viitekehys kattaa Gasumin uusiutuvan energian tuotannon ja kiertotaloustuotteet, jätteenkäsittelyn toiminnot sekä energiatehokkuustoimenpiteet. Viitekehykseen sisältyy myös rahoituksen ja yritysvastuun hallinnointi, jonka CICERO arvioi olevan erinomaisella tasolla. CICEROn metodologian tavoitteena on tarjota sijoittajille läpinäkyvyyttä ja mahdollisuutta nähdä liiketoimintojen ilmastoriskit ja -vaikutukset.

Jonas Bergroth, Treasury Manager, Gasum
Puh. +358 40 755 8872, jonas.bergroth@gasum.com

Elina Saarivuori, Sustainability Manager, Gasum
puh. +358 50 911 2668, elina.saarivuori@gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy
puh. +358 40 554 0578, olga.vaisanen(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.com.

Gasum tarjoaa puhtaampaa energiaa asiakkailleen. Haluamme myös oman toimintamme kautta osoittaa toimintamme välillisiä ja välittömiä vaikutuksia. Vastuullinen rahoitusstrategia on tärkeä osa taloudellista vastuullisuuttamme.
Jonas Bergroth, Treasury Manager, Gasum
Elina Saarivuori, Sustainability Manager, Gasum