GE:n raportin* mukaan Industrial Internet voisi lisätä Pohjoismaiden kasvua 164 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä.

• Laitteiden ja Internetin yhdistämisellä toteuttava eurooppalainen ”tuottavuuden vallankumous” tuo huomattavaa taloudellista hyötyä.
  • Pelkästään yhden prosentin lisäys terveydenhuollon, ilmailun, kuljetuksen ja energian alalla toisi lähes 40 miljardin euron.

LONTOO 19. kesäkuuta 2013 – GE (NYSE: GE) julkaisee tänään uuden raportin, jossa kerrotaan Industrial Internetin mahdollisesta liiketoiminnallisesta ja taloudellisesta vaikutuksesta Euroopassa. Raportin mukaan Industrial Internet eli ihmisiä, tietoja ja laitteita yhdistävä maailmanlaajuinen avoin verkko voisi kasvattaa Euroopan bruttokansantuotetta 2,2 biljoonalla eurolla vuoteen 2030 mennessä ja saada siten aikaan talouselämän kipeästi kaipaaman muutoksen. Pelkästään Pohjoismaissa bruttokansantuote voisi kasvaa 164 miljardia euroa. Lisäksi teollisuus voisi säästää miljardeja euroja, jos Industrial Internet kasvattaisi tuottavuutta yli yhden prosentin verran vuodessa tulevien 15 vuoden aikana.

GE:n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Jeff Immelt totesi näin: ”Teollisuuden laitteiden, infrastruktuurin ja työntekijöiden yhdistäminen Internetiin voisi tuottaa ennenkuulumatonta tehokkuushyötyä ja taloudellista lisäarvoa Euroopan maiden talouselämälle. Industrial Internet tarjoaa mahdollisuuden yhdistää maailman parhaat teknologiat suurimpien haasteittemme ratkaisemiseksi. Se tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden merkittävään muutokseen sekä Euroopassa että koko maailmassa”.

Industrial Internet auttaa pääsemään eroon satoja miljardeja euroa maksavasta ajan ja resurssien tuhlauksesta Euroopan avainasemassa olevilla teollisuusaloilla. Tähän päästään yhdistämällä Internetiin liitettyjä laitteita, laitediagnostiikkaa, ohjelmistoja ja analyyttisiä tutkimuksia. Näin liiketoimintaa voidaan tehostaa ja siitä voidaan tehdä entistä aktiivisempaa, ennustettavampaa ja strategisesti automatisoituvaa.

GE:n raportti, jonka otsikkona on: “The Industrial Internet - Pushing the Boundaries of Minds and Machines: A European Perspective”, julkaistiin tänään Lontoossa. Raportissa korostetaan Internetin teollisuudelle tarjoamia merkittäviä mahdollisuuksia ja tuodaan esiin, kuinka paljon Euroopan avaintoimialueilla kuten terveydenhuollossa, energia-alalla, ilmailupalveluissa sekä öljy- ja kaasualalla tuhlataan nykyään voimavaroja. Internet-talouden tarjoamien mahdollisuuksien toteuttaminen vaatii GE:n asiantuntijaraportin mukaan Euroopan hallituksilta vankkaa poliittista toimintakehystä, joka sallii tietojen vapaan liikkuvuuden luotettavassa ja turvallisessa ympäristössä ja niin, ettei kuhunkin maahan ja tietokokonaisuuteen sovelleta erilaisia säädöksiä ja standardeja. Ellei asiaa onnistuta hoitamaan kunnolla, raportti ennakoi näiden alojen uuden sääntelyn synnyttävän digitaalista taloutta haittaavia huomattavia tullin kaltaisia kaupan esteitä. Muutamat eurooppalaiset yritykset edustavat globaalissa teollisuudessa osaamisen huipputasoa, joten niillä on hyvät edellytykset päästä hyötymään Internet-taloudesta.

– Loppu

*GE:n Eurooppaa käsittelevä asiantuntijaraportti “Minds + Machines: A European Perspective” on jatkoa marraskuussa 2012 julkaistulle raportille: "Industrial Internet: Pushing the Boundaries of Minds and Machines, jonka ovat kirjoittaneet GE:n globaalisen strategian ja analytiikan johtaja Peter Evans ja GE:n pääekonomisti Marco Annunziata. Raportissa ennakoidaan, että Internet-taloudesta hyötyy 46 prosenttia maailmantaloudesta eli että sen osuus maailmantalouden tuotannosta on 32,3 biljoonaa dollaria.

Mark Maguire, yhtiön viestintäjohtaja, GE UK
Puh.:   0207 302 6068 (toimisto)
Matkapuhelin: 07717 517 071
mark.maguire1@ge.com