Glaston alaskirjaa Heliotrope-yhteistyöhön liittyvät tase-erät, alaskirjauksella ei strategista merkitystä

Glaston Oyj Abp              Pörssitiedote                                  30.11.2021 klo 9.30

Loppuvuodesta 2015 lähtien Glaston on ollut pienenä osakkeenomistajana ja kehitysyhteistyössä kalifornialaisessa start up -hankkeessa, jossa tavoitteena on ollut uuden nanoteknologiaan pohjautuvan älylasiteknologian kehittäminen markkinoille. Glastonin roolina projektissa on ollut kehittää tuotantolinja, jolla Heliotropen Technologiesin kehittämiä älylaseja voitaisiin valmistaa teollisessa mittakaavassa. Tuotantolinjan kehitystyö valmistui jo vuonna 2018. Varsinaisen älylasiteknologian tuotekehitys on puolestaan viivästynyt eikä Heliotrope Technologies ole viimeaikaisissa rahoitusneuvotteluissa onnistunut hankkimaan tarvittavaa uutta rahoitusta tuotekehityksen loppuunsaattamiseksi ja yhtiön toiminta on päättymässä.

Näin ollen Glaston on päättänyt alaskirjata kaikki Heliotropeen liittyvät tase-erät, yhteensä noin 5,2 miljoonaa euroa, josta liikevoittoon vaikuttava ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavaksi eräksi kirjattava kulu on noin 0,8 miljoonaa euroa. Rahoituseriin kirjattava lainasaamisten arvonalentuminen on 1,6 miljoonaa euroa ja omaan pääomaan vaikuttava, ei-tulosvaikutteinen osakkeiden arvonalentuminen 2,8 miljoonaa euroa.

Alaskirjauksella ei ole kassavirtavaikutusta eikä vaikutusta Glastonin näkymiin vuodelle 2021. Glastonin päivitetyn ja kuluvan vuoden elokuussa julkistetun strategian kasvutavoitteet ja strategiset hankkeet eivät myöskään perustu Heliotropeen tai muihin täysin uusiin teknologioihin liittyviin hankkeisiin.

Uusille dynaamisille lasiteknologioille on kuitenkin kasvava tarve ja pitkällä tähtäimellä markkinat tulevat tarjoamaan kasvumahdollisuuksia.

Uusia asiakaskontakteja

Heliotrope-yhteistyön ansiosta Glaston on tutustunut uusia lasiteknologioita kehittäviin tahoihin, mikä on tuonut yhtiölle uusia, mielenkiintoisia avauksia ja konsultointiasiakkuuksia.

”Projektin ja sen mukanaan tuomien muiden kontaktien kautta olemme oppineet paljon uusista lasiteknologioista ja alan kehitystrendeistä, mikä on ollut arvokasta oman kehitystyömme kannalta. Tätä uutta osaamista käytämme nyt asiakkaidemme hyväksi. Alamme edelläkävijänä emme myöskään sulje pois uusia yhteistyökuvioita lasialan start up -yritysten kanssa. Siitä voi aina onnistuessaan avautua uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, kommentoi Glastonin toimitusjohtaja Anders Dahlblom.

Päivi Lindqvist, talousjohtaja, puh. +358 40 708 5351

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja laiteteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä kymmenessä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net